تولید گاز در پالایشگاه سرخون و قشم افزایش یافت

 به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم از افزایش تولید گاز در این پالایشگاه با ظرفیت ۱۴.۴ میلیون مترمکعب در روز خبر داد.

محمدحسین نوروزی، اظهار کرد: با توجه به روند نزولی تولید از مخزن سرخون از سال ۱۳۹۰، بازنگری و به‌روزرسانی و مطالعات این مخزن در دستور کار شرکت بالادست (مناطق نفت مرکزی - شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی) قرار گرفت.

وی افزود: طبق مطالعات انجام‌شده، زمان ترک مخزن سرخون نیمه اول سال ۱۳۹۸ برآورد شد که براساس این نتایج، راهکارهای استمرار تولید و نگهداشت پالایشگاه در دستور کار شرکت قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم ادامه داد: پس از محاسبات و بررسی‌های فنی و مهندسی انجام‌شده و با گرفتن مجوزهای لازم، تست کاهش فشار عملیاتی تا ۴۵ بار به طور عملی انجام شد.

نوروزی تصریح کرد: با توجه به روند فزاینده کاهش تولید و کاهش مقدار آن تا حدود ۳.۵ میلیون مترمکعب در روز در سال ۹۹، سناریو تزریق گاز به خط سرخون - نیروگاه بندرعباس با هماهنگی و همکاری مراجع ذی‌ربط به‌مدت ۷۲ ساعت و به‌صورت عملی انجام شد که تست و نتایج به‌دست آمده علمی و فنی، بررسی و تجزیه و تحلیل و سپس راهکارها و سناریو تزریق به خط مذکور و مصرف گاز کم‌فشار پالایشگاه نهایی شد.

وی همچنین گفت: هم‌زمان با هفته دولت و با کارهای کارشناسی انجام‌شده، این تست عملیاتی آغاز شد که با آغاز این تست یک ماهه، تولید گاز تا ۲ میلیون مترمکعب در روز و همچنین سایر محصولات پالایشگاه مثل  NGL و LPG به ترتیب ۳۵ و ۳۸ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم اظهار کرد: تثبیت اشتغال نیروی انسانی به‌ویژه نیروهای شرکتی (غیرپروژه‌ای و کارگری) بومی بالغ بر هزار نفر در دو شرکت بالادست و پالایشگاه از دستاوردهای مهم این طرح است.

به گفته نوروزی، همسو با تأمین بخشی از نیازهای انرژی کشور و مصرف گاز طبیعی به‌عنوان انرژی زیست محیطی و مناسب برای مصارف صنعتی و خانگی در استان‌های هرمزگان و کرمان، پالایشگاه گاز سرخون با ظرفیت اسمی ۱۴.۴ میلیون مترمکعب در روز، تنها پالایشگاه گاز جنوب کشور و استان هرمزگان و نماد تعالی و استمرار تولید شرکت ملی گاز ایران در این منطقه از کشور است.

 



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد