جایگاه برتر شرکت زیست محیطی به پالایشگاه تهران رسید

 به گزارش نفت دیلی،شرکت پالایش نفت تهران با مهر تأیید ارزیابان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان برترین شرکت زیست محیطی در میان ۱۰ پالایشگاه کشور معرفی شد.

پس از ارزیابی‌های ارزیابان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، پالایشگاه تهران با کسب بیشترین امتیاز عنوان نخست محیط زیست را در میان شرکت‌های پالایشی کشور به‌دست آورد.

ارزیابی‌ها بر اساس شاخص‌های فضای سبز، پساب، پسماند، آلاینده‌ها، گزارش‌های زیست محیطی، کسب گواهینامه و جوایز زیست محیطی، مدیریت مصرف انرژی، خاک و آب، آموزش و فرهنگ زیست‌محیطی و هزینه پروژه‌های زیست محیطی انجام شد.

در حوزه فضای سبز طبق قوانین زیست محیطی صنایع و واحدهای تولیدی باید ۱۰ درصد از فضای کل خود را به فضای سبز اختصاص دهند که این شرکت افزون بر پوشش این استاندارد، اقدام به نگهداشت ۲۹۳ هکتار فضای سبز کرده است.

درباره مدیریت پساب افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه پساب تا ۱۱ هزار مترمکعب در روز و نصب سامانه پایش برخط (آنلاین) روی خروجی تصفیه‌خانه و اتصال به سازمان حفاظت محیط زیست و طرح جایگزینی پساب تصفیه‌شده شهری با آب شهری در پالایشگاه تهران برای مقابله با بحران کم‌آبی را می‌توان از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت برشمرد.

شایان ذکر است که نصب و راه‌اندازی پنج دستگاه آنالایزر برخط هوشمند تولید داخل برای سنجش کیفی پنج حلقه چاه آب شرب باقرشهر همسو با مسئولیت اجتماعی با هدف اطمینان از سلامت آب شرب باقرشهر از جمله مواردی بود که مورد تحسین ارزیابان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفت.

آنالایزرهای یادشده دارای سیستمی هستند که به محض ورود احتمالی آلودگی به آب چاه، به‌طور خودکار چاه را از مدار بهره‌برداری خارج می‌کنند. افزون بر آن دفع اصولی پسماند نیز مطابق روش اجرایی مدیریت پسماند با تحویل به شرکت‌های تأییدشده سازمان محیط زیست از قبیل مدیریت پسماند و شهرداری مدیریت می‌شود.

درباره کاهش آلاینده‌های هوا، پالایشگاه تهران ضمن تداوم تولید محصولات سبز، با جایگزین کردن گاز طبیعی به‌عنوان سوخت در کوره‌ها و بویلرها، نصب آنالایزر اکسیژن روی همه کوره‌های پالایشگاه برای کنترل فرآیند احتراق و احداث واحد تولید ازت (نیتروژن) به‌عنوان گاز پوششی مخازن گام بلندی همسو با رعایت الزام‌های زیست محیطی در کلان‌شهر تهران برداشت. 

با افتتاح پروژه انتقال گاز CO2 پالایشگاه تهران و تبدیل به یخ خشک، از انتشار ۴۰ هزار تن گاز CO2 در جو جلویری و شرکت پالایش نفت تهران به عنوان نخستین پالایشگاه سبز کشور معرفی شد.

از دیگر اقدام‌های زیست محیطی این شرکت می‌توان به روزآوری جنبه‌های محیط زیستی واحدهای عملیاتی و ستادی مطابق تغییرات ISO 14001:2015، انجام ارزیابی چرخه عمر محصولات (life cycle assessment) و آموزش ISO14001:2015  به نفرات واحدهای عملیاتی و ستادی مرتبط با شناسایی و ارزیابی جنبه‌های زیست محیطی توسط آکادمی TUV NORD، تهیه گزارش‌های خوداظهاری و اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست‌محیطی خروجی کوره‌ها، هوای محیطی، صوت محیط زیستی، خروجی تصفیه‌خانه پساب، آزمایش‌های خاک و آب زیرزمینی به‌صورت ماهانه توسط آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست، تهیه گزارش‌های آماری محیط زیستی فصلی و سالانه برای ارسال به مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) ستاد پالایش و پخش، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر اقدام‌های شرکت پالایش نفت تهران برای رعایت الزام‌های محیط زیست است.

این شرکت با استفاده از خدمات مشاور دانشگاهی نسبت به حفر چاه‌های گمانه و انجام مطالعات لرزه‌نگاری برای پایش میزان آلودگی آب‌های زیرزمینی و دیگر اقدام‌های بنیادین توانست عنوان نخست پالایشگاه‌های کشور را در حوزه محیط زیست از آن خود کند.

بر اساس این گزارش، پس از پالایشگاه تهران، شرکت‌های پالایشی تبریز و آبادان به ترتیب حائز عناوین دوم و سوم برترین شرکت‌های زیست محیطی کشور شدند.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد