به توانایی وزارت نفت در خصوص افزایش فروش نفت برای سال آینده مطمئن هستیم

 

به گزارش نفت دیلی،سخنگوی دولت گفت: ما از جنگ اقتصادی سرافراز بیرون آمدیم و نخستین دستاورد ما از پایان این نبرد، این است که سهم خود را از بازار جهانی نفت پس بگیریم. برخی از منتقدان دولت به توانایی استخراج و فروش نفت پیش‌بینی‌شده در بودجه سال آینده تردید دارند. . ما به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم.

علی ربیعی، در نشست خبری که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به نشست مشترک بین دولت و مجلس و همچنین نشست عصر روز گذشته سران سه قوه گفت: هم در نشست دولت و مجلس و هم در نشست سران قوا بخشی از مباحث به موضوع بودجه اختصاص داشت که با تفاهم و همراهی همراه بود.

وی افزود: اصلاحات مورد بحث در نشست‌های مشترک دولت و مجلس، عمدتاً حول دستورهای مقام معظم رهبری مبتنی بر واریز سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی به ازای فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز و عدم برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف تبصره چهار و همچنین بازپرداخت کامل اقساط صندوق توسعه ملی که در سال ۱۴۰۰ سررسید می‌شود، بود. در نتیجه، ۹۳ میلیارد تومان ناترازی در بودجه خواهیم داشت. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز صبح در ستاد اقتصادی دولت برای اصلاح بودجه براساس نامه مقام معظم رهبری در نحوه و مقررات برداشت از صندوق توسعه ملی برای ۹۳ هزار میلیارد تومان ناترازی، مقرر شد ۵۳ هزار میلیارد تومان به فروش اوراق اضافه و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم در بودجه صرفه‌جویی شود و رئیس‌جمهوری در نامه‌ای این موضوع را به مجلس اعلام کرد، بنابراین سقف بودجه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

ربیعی با تأکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۰ واقع‌بینانه و دقیق تدوین شده است، عنوان کرد: واقعیت امروز و تصویری قابل دسترس از فردا برخلاف برخی اظهارنظرهایی که در خصوص پیش‌بینی میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰مطرح می‌شود، وجود دارد، این حق ایران است که با توجه به جایگاهی که در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دارد حداقل روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت به فروش برساند. طبیعی است که این حق باید در بودجه منعکس شود و دولت به‌عنوان حافظ منافع ملی باید زمینه تحقق آن را فراهم کند.

وی گفت: ما از جنگ اقتصادی سرافراز بیرون آمدیم و نخستین دستاورد ما از پایان این نبرد، این است که سهم خود را از بازار جهانی نفت پس بگیریم. برخی از منتقدان دولت به توانایی استخراج و فروش میزان نفت پیش‌بینی‌شده تردید دارند. ما همین حالا هم می‌توانیم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم. ما به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم.

سخنگوی دولت افزود: بودجه جاری ما هم در سال ۱۴۰۰ به هیچ عنوان متکی به افزایش فروش نفت نیست و آنچه از طریق فروش بیشتر نفت به‌دست بیاید، صرف بنیه دفاعی، عمرانی و حمایت معیشتی خواهد شد. اما نباید درباره رابطه نفت و بودجه دچار اشتباه شویم.

ربیعی تصریح کرد: اساساً براساس یک نظر برای کم کردن رابطه بودجه و نفت معتقدند ما اساساً نباید نفت را بیش از مصرفمان تولید و استخراج کنیم، این دیدگاه نادرستی است. اعتقاد ما این است که این دیدگاه فقط امروز و تداوم وضع موجود را می‌بیند. در حالی که ما باید نفت را یار رشد و توسعه کشور کنیم و اقتصادی را بسازیم که نقش نفت در آن ناچیز شود.

وی عنوان کرد: ما باید رابطه نفت و بودجه جاری را قطع کنیم و همه تلاش ما بر این باشد که بودجه جاری از محل پویایی اقتصاد به دست بیاید نه نفت. در واقع اصلاح ساختار بودجه یعنی ما درآمدهای نفت و فرآورده‌ها و مشتقات آن را برای افزایش قدرت ملی، ایجاد نیاز جهان به تولیدات صنعتی و مشتقات نفتی ایران و افزایش امنیت ملی و نیز سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه کشور و نسل‌های آینده و کمک به معیشت مردم برای گذر از شرایط سخت ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت گفت: ما به دغدغه‌های نمایندگان مجلس و منتقدان احترام می‌گذاریم، اما معتقدیم که بودجه نه‌تنها غیرواقعی نیست، بلکه کاملاً مستند تدوین شده است و امیدواریم در نهایت بهترین تصمیم همسو با منافع ملی کشور اتخاذ شود.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درخصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه بودجه، زمین سوخته برای دولت آینده است، افزود: من هم این سخنان را شنیدم، اما معتقدم کلیت مجلس چنین دیدگاهی ندارد که دولت با این بودجه بخواهد زمین سوخته به دولت بعدی تحویل دهد.

 وی تصریح کرد: این یک اتهام ناجوانمردانه غیراخلاقی است. دولت به مردم وفادار است، نه از ۹۲ تا ۱۴۰۰، بلکه برای سال‌های بعد از این دولت هم به مردم وفادار است. دولت در این سه سال رنج بسیار برد و در مشکلاتی که برای مردم ایجاد شد، همراه مردم بود.

سخنگوی دولت با اشاره به پیش‌بینی فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: با وجود اینکه پنج ماه بیشتر در دولت نیستیم و اگر تحریم‌ها شکسته شود، سود آن بیشتر برای دولت آینده است، اما از حیث فنی در فروش نفت می‌خواهیم تحریم را عقب برانیم و سهم خود را از اوپک بگیریم و این نه‌تنها زمین سوخته نیست، بلکه زمینه‌های کار بیشتری را برای دولت آینده فراهم خواهد کرد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد