پایداری انتقال گاز در خط هشتم سراسری افزایش یافت

 

به گزارش نفت دیلی،پایداری انتقال گاز در خط هشتم سراسری با تعویض و روزآمد کردن عمل‌کننده‌های دو شیر بین‌راهی در محدوده جغرافیایی منطقه ۵ عملیات انتقال گاز افزایش یافت.

پیمان خضرایی، مدیر منطقه ۵ عملیات انتقال گاز گفت: در طول مسیر خطوط فشار قوی انتقال گاز برای افزایش ایمنی و کاهش مخاطرات، تعدادی شیر و عمل‌کننده‌ خودکار نصب شده که در صورت شکست خط یا هرگونه افت فشار ناگهانی، به‌صورت خودکار بسته شوند و مانع هدررفت گاز و کاهش پیامدهای مربوطه باشند.

وی به حساسیت نامطلوب و عملکرد نامناسب سیستم آشکارساز شکست، در ایستگاه شیر پس از یکی از تأسیسات تقویت فشار گاز در خط هشتم سراسری اشاره کرد و ادامه داد: این حساسیت سبب بسته شدن ناخواسته شیر هنگام بروز نوسانات جریان گاز در خط ناشی از توقف‌های واحدهای توربوکمپرسوری و تغییرات فلو و فشار خروجی تأسیسات تقویت فشار گاز می‌شود.

به گفته مدیر منطقه ۵ عملیات انتقال گاز، این موضوع می‌توانست سبب بروز چالش عملیاتی به‌ویژه در شرایط حساس اوج مصرف گاز شود و پیامدهای نامطلوبی را در شبکه انتقال گاز کشور ایجاد کند که نیازمند اقدام عملی برای رفع این معضل بود.

خضرایی با بیان اینکه امکان تغییر در سیستم آشکارساز شکست و عمل‌کننده به واسطه خارجی بودن تجهیزات و تحریم‌ها وجود نداشت، تصریح کرد: کارشناسان این منطقه با تغییراتی در عمل‌کننده‌های موجود دیگر بخش‌های منطقه و انجام بهسازی و بومی‌سازی بعضی قطعات، امکان جایگزینی و نصب سیستم بهسازی‌شده را روی شیر خط هشتم سراسری فراهم آورده و با آزمایش‌های میدانی از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کردند.

وی یادآور شد: تأمین و خرید عمل‌کننده خارجی، بسیار مشکل است که با بومی‌سازی و بهینه‌سازی انجام شده ضمن افزایش شاخص‌های پایداری انتقال گاز و کاهش خطرپذیری ناشی از بسته شدن ناخواسته شیر بین راهی، صرفه‌جویی قابل توجهی در برداشته است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد