گام‌های صندوق پژوهش و فناوری در مسیر تأمین مالی صنعت نفت

 

به گزارش نفت دیلی،مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت از اقدام‌های گسترده این صندوق برای تأمین مالی شرکت‌های فعال و استارتاپ‌های حوزه صنعت نفت خبر داد و گفت: تأمین منابع مالی صد در صد مشارکتی است و در قبال آن هیچ‌گونه وثیقه‌ای از فعالان صنعت نفت دریافت نخواهد شد.

مسعود جعفری اصطهباناتی امروز (دوشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه) در آیین گشایش صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت، ضمن ارائه گزارشی خلاصه از عملکرد این صندوق اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری نفت مردادماه پارسال با حضور ۱۲ سهامدار فعال صنعت و با ۱۰۳ میلیارد تومان سرمایه تأسیس شد، این صندوق به‌عنوان نهاد مالی شبه‌بانک سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری خطرپذیر اقدام به ارائه خدمات مالی خواهد کرد.

وی بر ضرورت تسهیل تأمین مالی شرکت‌های فعال فناور و استارت‌آپ‌های حوزه صنعت نفت تأکید و از آن به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی تأسیس صندوق پژوهش و فناوری نفت یاد کرد و افزود: خرید تضمینی تولید بار اول، تضمین تسهیلات سرمایه در گردش، تضامین قراردادی نظارتی و بسته اعتباری مشارکتی از جمله اقدام‌های این صندوق است که برای تسهیل و ارائه خدمات مالی به ذی‌نفعان و فعالان این حوزه درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت به موضوع خرید تضمینی بار نخست که همواره جای خالی آن در صنعت نفت احساس می‌شد، اشاره کرد و گفت: از دغدغه‌های مرسوم میان تولیدکنندگان که برای بار نخست اقدام به تولید محصول جدید در صنعت نفت می‌کنند یا تولیدکنندگان محصولی که کشور با کمبود آن روبه‌روست، نبود تضمین خرید برای محصولاتشان در بازار است و از طرفی کارفرمایان تمایل به خرید از شرکت‌هایی دارند که در وندورلیست (فهرست بلند) صنعت نفت باشند. صندوق پژوهش و فناوری با لحاظ کردن موضوع خرید تضمینی بار نخست، این دغدغه را برطرف کرده است و به جای کارفرما، قرارداد خرید تضمینی را با تولیدکننده منعقد می‌کند.

به گفته جعفری، قرارداد خرید تضمینی در حقیقت قراردادی است که به تولیدکننده اطمینان می‌دهد می‌تواند این محصول را حتماً در بازار بفروشد و اگر به هر دلیلی نتوانست به کارفرمایان یا مصرف‌کنندگان تحویل دهد صندوق این کالا را با آنها تسویه خواهد کرد و از این رو می‌تواند به واسطه این قرارداد تضمینی امکان تأمین مالی از بانک‌های تجاری را نیز داشته باشد.

وی در ادامه به قراردادهای خرید تضمینی تولید بار نخست به ارزش تقریبی ۱۰ میلیون یورو اشاره کرد و گفت: امروز قرارداد خرید تضمینی ۱۰ پمپ درون چاهی (EPC) میان این صندوق و شرکت فناوران پارسیان و قرارداد خرید تضمینی ۳۰ مته حفاری PDC بین صندوق و شرکت آسماری امضا می‌شود.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت در ادامه از صدور بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان انواع ضمانت‌نامه‌های متعارف خبر داد و اظهار کرد: امروز صندوق مسیری را طی خواهد کرد که علاوه بر ضمانت‌نامه‌های نظارتی، ضمانت‌نامه‌های متعارف پیمان را هم در نظر خواهد گرفت. بر این اساس به جای دریافت وثایق زیاد از تولیدکننده، نظارت‌ها بر انجام قرارداد از سوی شرکت فنی که غالباً از شرکت‌های سهامدار صندوق به شمار می‌آید، افزایش می‌یابد و مطمئن خواهیم شد پیش‌پرداخت‌ها لزوماً در مسیر پروژه هزینه شده است.

جعفری از بسته‌های اعتباری مشارکتی به‌عنوان یکی دیگر از اقدام‌های صندوق پژوهش و فناوری یاد کرد و گفت: این بسته حاوی تکیه‌گاه ضروری مالی، پرداخت سود تسهیلات خرید مطالبات قطعی و غیرقطعی قراردادی است که تا پایان خردادماه ارائه خواهد شد.

وی یادآور شد: تأمین مالی مستقیم استارتاپ‌ها در قالب قراردادهای مشارکتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ارائه وام‌های مشارکتی قابل تبدیل به سهام برای ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله خدمات مالی است که صندوق تأمین خواهد کرد و صددرصد مشارکتی است، به آن معنا که وثیقه‌ای دریافت نمی‌شود.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد