توسعه همکاری دانشگاه نفت و سازمان استاندارد در زمینه دارایی‌های فیزیکی

 

به گزارش نفت دیلی،مدیر مرکز توسعه دارایی‌های فیزیکی دانشگاه صنعت نفت از واگذاری مسئولیت حقوقی دبیرخانه دائمی کمیته ملی فنی ۲۵۱ ISO/TC «استاندارد مدیریت دارایی» به این دانشگاه خبر داد.

سیامک برادران گفت: پیرو مصوبه ششمین نشست تخصصی کمیته راهبری سازمان ملی استاندارد ایران و با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های موجود در «مرکز توسعه نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی» دانشگاه صنعت نفت درباره همکاری و تفویض مسئولیت در تدوین استانداردهای حوزه مدیریت دارایی، استقرار دبیرخانه کمیته فنی متناظر ISIRI/ISO/TC251 به این مرکز واگذار شد.

وی افزود: با عنایت به اهمیت تدوین استانداردهای سری 55000 ISO در حوزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی در کشور و ضرورت انتقال و تبادل تجارب با دیگر کشورهای عضو ایزو و لزوم مشارکت فعال متخصصان کشور در کمیته‌های فنی مرتبط سازمان ایزو این اقدام از سوی سازمان ملی استاندارد ایران انجام شد.

مدیر مرکز توسعه دارایی‌های فیزیکی دانشگاه صنعت نفت ادامه داد: سازمان جهانی استاندارد (ISO) به‌عنوان یک تشکیلات جهانی، شبکه‌ای از سازمان‌های استاندارد جهانی است که با ۱۶۳ عضو مسئولیت تدوین و توسعه استانداردها را برعهده دارد. این سازمان با گردهم آوردن متخصصان بین‌المللی از سراسر دنیا تاکنون بیش از ۲۲ هزار استاندارد در سطح بین‌المللی در حوزه‌های سیستم‌های مدیریتی، تطابق محصول و ایمنی محصول یا خدمات را از طریق اجماع بین‌المللی (Consensus Based) تدوین کرده است.

برادران اظهار کرد: این سازمان دارای بیش از ۷۷۹ کمیته تخصصی است که مسئولیت تضارب آرا، اشتراک ‌گذاری اطلاعات و راهکارها را در سطح بین‌المللی به‌عهده دارند. در حقیقت کمیته‌های تخصصی، گروه‌های فنی هستند که در زمینه‌های ویژه مانند مدیریت دارایی‌ مسئولیت برنامه‌ریزی و پایش استانداردها را به‌عهده دارند. کمیته تخصصی ISO/TC 251 نیز مسئولیت استاندارد مدیریت دارایی را به‌عهده دارد.

وی افزود: در کشور ما، سازمان ملی استاندارد ایران، مسئولیت هماهنگی‌های لازم را به‌عهده دارد که پیگیری‌های این موضوع به دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی، در زیرمجموعه معاونت تدوین و ترویج استاندارد با اهداف تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران از طریق مشارکت در سیاستگذاری‌ها و فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای استانداردسازی و ساماندهی مشارکت جمهوری اسلامی ایران در تدوین استانداردهای بین‌المللی با تشکیل و نظارت بر فعالیت‌های کمیته‌های فنی متناظر سازمان‌های بین‌المللی ISO ،IEC ،CODEX و OIML و سازمان‌های منطقه‌ای SMIIC و RISCAM سپرده شده است.

مدیر مرکز توسعه دارایی‌های فیزیکی دانشگاه صنعت نفت اظهار کرد: از آنجایی که استقرار دبیرخانه کمیته فنی متناظر  ISIRI/ISO/TC251 به مرکز توسعه نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی در دانشگاه صنعت نفت واگذار شده است، در راستای فعال‌سازی دبیرخانه، مسئولیت‌هایی شامل شناسایی گروه‌های ذی‌نفع و ذی‌ربط برای عضویت در کمیته، برگزاری نشست با گروه‌های ذی‌نفع و ذی‌ربط و صدور حکم مسئولان کمیته فنی و ذی‌ربط و ایجاد دسترسی به مدارک کمیته فنی ایزو از سوی دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی پس از برگزاری جلسه با گروه‌های ذی‌نفع به این مرکز محول شده است.

برادران درباره اعضای کمیته فنی افزود: کمیته فنی متناظر ایزو یک کمیته علمی ـ تخصصی است که اعضای آن از میان گروه‌های صلاحیت‌دار و علاقه‌مند مشارکت در تدوین و بازنگری استانداردهای بین‌المللی انتخاب می‌شوند. این کمیته متناظر با کمیته فنی ایزو جهانی است و متشکل از جمعی از اعضای مشارکت‌کننده کمیته ملی استانداردهای ایزو از گروه‌های ذی‌نفع و ذی‌ربط در زمینه فعالیت مربوط است که تحت نظارت دبیرخانه کمیته ملی و هیئت فنی ایران، وظیفه تحقق مشارکت در فعالیت‌های کمیته فنی بین‌المللی نظیر خود را به‌عهده دارد. کمیته فنی متناظر دارای ساختاری مشابه ساختار کمیته فنی نظیر خود در سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) است.

وی ضرورت ایجاد کمیته فنی متناظر را در زمینه‌های ارائه ‌نظرهای طرف‌های ذی‌نفع و تأمین منافع، مصلحت و توسعه صنعتی کشور از طریق مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی ISO، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی منطبق بر استانداردهای بین‌المللی ISO و حفظ منافع ملی در تدوین استانداردهای بین‌المللی، حفظ منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده و تسهیل در تجارت بین‌الملل برای همه ذی‌نفعان و ذی‌ربطان، پیشنهاد تدوین استانداردهای بین‌المللی با توجه به مزیت‌های نسبی در کشور، کمک به حفظ محیط زیست و کمک به صرف‌جویی اقتصادی از طریق استانداردهای بین‌المللی مرتبط، دسترسی به بازارهای جدید بین‌المللی از طریق مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی مرتبط، شمولیت جهانی و تأمین اهداف کشور به عنوان یک کشور در حال توسعه برشمرد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد