کاهش ریسک عملیات حفاری‌ در میدان نفتی ابوذر

 

به گزارش نفت دیلی،انجام طرح مطالعه ژئوفیزیکی میدان ابوذر که سال ۹۷ از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده بود، با موفقیت به پایان رسیده و با توجه به شناسایی رخساره‌های لرزه‌­ای در این طرح و رفع ابهام‌هایی که در فواصل دور از نقاط چاهی وجود داشت، ریسک حفاری‌های آینده در این میدان نفتی کاهش یافته است.

حمید صیفی، مدیر طرح مطالعات ژئوفیزیکی میدان ابوذر در پژوهشگاه صنعت نفت در این باره توضیح داد: مدیریت طرح‌های اکتشافی شرکت نفت فلات قاره طرحی پژوهشی را با هدف به‌کارگیری روش‌­های نو و پیشرفته و کم­تر متعارف تعبیر، تفسیر و سرشت‌نمایی لرزه‌­ای مخزنی در این میدان تعریف کرد و این طرح با حمایت مالی اداره پژوهش و فناوری آن شرکت به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد. با توجه به اهمیت موضوع، به‌سرعت گروه زبده‌ای از متخصصان علوم زمین در قالب تیم اجرایی طرح گردهم آمدند و با همفکری، تلاش شبانه‌روزی و همکاری سازنده با کارشناسان مدیریت طرح‌های اکتشافی و دیگر واحدهای شرکت نفت فلات قاره به‌عنوان کارفرما، توانستند کار را در مدعد مقرر به سرانجام برسانند.

وی افزود: نتایج کاربردی و ارزشمند این طرح در شناسایی گسترش لایه‌­های مخزنی میدان به‌عنوان ورودی در مطالعات توسعه‌­ای حائز اهمیت است، به‌طوری که در طرح جامع توسعه میدان نیز این نتایج به شکل قابل ملاحظه‌ای استفاده شده است.

مدیر طرح مطالعات ژئوفیزیکی میدان ابوذر در پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه ویژگی­‌های اقتصادی این طرح گفت: از یک سو این طرح از مقدار خروج قابل توجه‌ای ارز از طریق واگذار نشدن طرح به شرکت­‌ها و مؤسسه‌های خارجی جلوگیری کرده و از سوی دیگر نیز با کاهش ریسک حفاری­‌های آینده در برنامه‌­های توسعه میدان، ارزش افزوده چشمگیری به‌دنبال خواهد داشت.

به گفته صیفی، تولید نقشه‌­های به‌روزرسانی‌شده براساس تازه‌ترین داده‌­ها و اطلاعات، تهیه ویژگی‌های مخزنی در محدوده داده‌های سه‌بعدی، تهیه نقشه­‌های رخساره لرزه‌­ای و مشخص کردن نحوه توزیع و پراکندگی رخساره­‌های لرزه‌ای ماسه‌ای و شیلی برای سازندهای غار و آسماری و شناسایی و تفکیک سیال برای لایه آسماری بالایی بر اساس روش­‌های نو لرزه‌­ای از دستاوردهای مهم این طرح به شمار می‌آید.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد