درخواست رئیس جمهور چین: برای چهره‌ای دوست‌داشتنی از چین بکوشید

 شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین به مقامات ارشد حزب کمونیست گفته ارائه تصویری "قابل اعتماد، دوست‌داشتنی و قابل احترام" از چین مهم است و این کشور باید "حلقه دوستانش را وسیعتر کند."

 

به گزارش بی بی سی، این سخنان احتمالا نشانه تحولی در رویکرد دیپلماتیک چین است که به عقیده تحلیلگران غربی، اخیرا هرچه بیشتر خصمانه‌تر و خشن‌تر شده است.

درخواست رئیس جمهور چین: برای چهره‌ای دوست‌داشتنی از چین بکوشید

 

سخنان آقای شی در بحبوحه وخامت روابط چین با قدرت‌های بزرگ جهانی ایراد شده است.

 

چین به دلیل نقض حقوق اقلیت مسلمانان اویغور و سرکوب طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ با انتقاد جهانی روبرو است.

 

دولت چین اخیرا تلاش ایالات متحده برای بررسی بیشتر در مورد منشا ویروس کرونا را محکوم کرد. آمریکا می‌خواهد تحقیقات بیشتری صورت گیرد که آیا منشا کرونا یک آزمایشگاه ویروس‌شناسی در چین بوده است یا نه. دولت چین آمریکا را به "سیاسی‌کاری و سرزنش دیگران" متهم کرده است.

 

شی جین‌پینگ در سال ۲۰۱۲ رئیس‌جمهور چین شد و از آن زمان پایه‌های قدرت خود را بعنوان یک حاکم اقتدارگرا تحکیم کرده است

 

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، آقای شی در سخنان خود که دوشنبه در جمع مقامات دولتی ایراد کرد گفت مهم است که چین موضع خود را به "روشی مثبت" بیان کند: "لازم است برای خود دوستانی پیدا کنیم، با آنان متحد شویم و نظر اکثر مردم جهان را جلب کنیم و وقتی از افکار عمومی جهانیان صحبت می‌شود، مرتبا حلقه دوستانمان را گسترش دهیم."

 

وی گفت کشورش باید "رویی گشاده همراه با اعتماد به نفس و تواضع و فروتنی" با دنیای خارج در ارتباط باشد.

 

آقای شی همچنین گفت نهاد‌های تبلیغاتی حزب کمونیست باید روشن کنند که دولت "در پی چیزی نیست جز خوشبختی و رفاه مردم چین."

 

تحلیلگران غربی می‌گویند اظهارات آقای شی نوعی اعتراف نادر مقام‌های ارشد به انزوای چین در افکار عمومی جهانیان است.

 

دیپلمات‌های این کشور در سال‌های اخیر هر چه پر سروصداتر بوده‌اند و به کسانی که آنها را به چالش کشیدند، تهاجمی و خصمانه پاسخ داده‌اند.

 

از این رو سیاست خارجی چین، دیپلماسی "گرگ جنگجو" لقب گرفته که نام فیلم‌های عوامانه و ملی‌گرایانه‌ای است که در آنها همیشه نیروهای چینی "مزدوران" آمریکایی را به راحتی شکست می‌دهند.

 

هرکس که دیپلمات‌های چینی را در توییتر دنبال کند می‌داند در سال‌های اخیر لحن آنها چقدر غیر دیپلماتیک شده است.

 

آنها تشویق شده‌اند استراتژی "گرگ جنگجو" را با پیام‌رسانی چالشی، گاه تهاجمی و حتی حمله مستقیم و توهین‌آمیز به دولت‌های خارجی دنبال کنند.

 

بنابراین اگر شی جین‌پینگ واقعاً بخواهد کشورش "دوست‌داشتنی‌تر" جلوه کند، به تغییر ناگهانی و ۱۸۰ درجه‌ای در رویکرد خارجی دولتش نیاز دارد.

 

از فیلیپین گرفته تا استرالیا و اروپا، احساسات و افکار عمومی مردم نسبت به دولت چین به شکلی فزاینده منفی شده است. حداقل بخشی از این نگرش منفی ناشی از اظهارات تهاجمی و خشن مقام‌های دولتی و دیپلماتیک چین بوده است.

 

این احتمال وجود دارد آقای شی نظر کسانی -از جمله در میان اعضای وفادار حزب کمونیست - را پذیرفته باشد که استدلال کرده‌اند سیاست "گرگ جنگجو" گاهی لجامگسیخته می‌شود و مثمر ثمر نیست.

 

پیام اصلی آقای شی به کمیته مرکزی حزب کمونیست احتمالا این جمله بود که رهبران حزب باید "لحن ارتباطی با جهان خارج را کنترل کنند." آیا این یعنی لحن سخن گفتن حزب با خارج لجام‌گسیخته و مهارش از کف خارج شده است؟ خیلی‌ها می‌گویند بله.

 

مسئله البته این است که این روش لطمه زیادی داشته که برای ترمیم آن فقط تغییر لحن کافی نیست، به تغییر رفتار و عملکرد نیاز است.

 

البته این احتمال هم هست که سخنان آقای شی سوء تعبیر شده باشند.

 


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد