ارزآوری صنعت پتروشیمی ایران ۵۰ درصد افزایش یافت

 

به گزارش نفت دیلی،دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به افزایش حدود ۵۰ درصدی میزان ارزآوری ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال گفت: دولت سیزدهم باید نگاه خاصی به پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع راهبردی، ارزآور، صادرات محور، اشتغال‌آفرین و تحریم‌شکن داشته باشد.

احمد مهدوی روز یکشنبه (۲۴ مردادماه) در نشستی با خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه هم‌اکنون با وجود اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، اختلالی در وضع تولید، فروش و صادرات پتروشیمی‌ها ایجاد نشده است، گفت: در پنج ماه نخست امسال مقدار ارزآوری ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه یکی از دلایل بالا بودن مقدار ارزآوری، افزایش به‌طور میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ دلاری قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری است، تصریح کرد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران به‌زودی به بیش از ۱۰۰ میلیون تن و این ظرفیت با تحقق سومین جهش توسعه به ۱۳۷ میلیون تن می‌رسد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه در شرایط کنونی بیش از ۵۰ درصد نیاز ارزی کشور از سوی پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود، بیان کرد: دولت سیزدهم باید به پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع راهبردی، ارزآور، صادرات محور، اشتغال‌آفرین و تحریم‌شکن نگاهی خاص داشته باشد.

مهدوی با انتقاد از نقدهایی که علیه شرکت پتروشیمی شهید تندگویان مطرح می‌شود با تأکید بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون با وجود افزایش تولید اما حتی یک کیلوگرم محصول از سوی این پتروشیمی صادر نشده است، افزود: برخی‌ جای نقد از عملکرد درخشان تولیدی این پتروشیمی چرا تلاش نمی‌کنند، چند پتروشیمی دیگر مشابه شهید تندگویان در ایران ساخته شود.

افزایش ۱۲ درصدی ظرفیت اسمی پتروشیمی شهید تندگویان

وی با اعلام اینکه در دوسال گذشته با اجرای چند طرح رفع موانع و گلوگاه‌های تولید، بومی‌سازی کاتالیست پالادیوم، اورهال کمپرسورها، مبدل‌های حرارتی، ارتقای سیستم‌های کنترل و ... نسبت تولید به ظرفیت اسمی پتروشیمی شهید تندگویان امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه نسبت تولید به ظرفیت نصب شده پتروشیمی شهید تندگویان امسال تاکنون بیش از ۷۴ درصد افزایش یافته است، گفت: یکی از مهمترین دلایل مشکلات تأمین گریدهای بطری و نساجی پلی‌اتیلن ترفتالات در کشور تولید نیست بلکه سیستم و نظام توزیع این محصول پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه چرا عده‌ای با استفاده از تریبون رسانه ملی  دستاوردهای کارگران، کارکنان و مدیران پتروشیمی شهید تندگویان را در اوج شرایط تحریم ظالمانه تخریب می‌کنند؟ بیان کرد: همزمان با نقد از عملکرد تولیدی این پتروشیمی شاهد واردات بعضی از محصولات پتروشیمی هستیم، شاهد واردات بیش از ۱۰ هزار تن محصولات مشابه تولید داخلی هستیم، نیاز است دلایل این واردات درحالی که مشکل تولید وجود ندارد، بررسی شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه عده‌ای تحریم را شوخی تلقی می‌کنند، یادآور شد: در شرایط تحریم و مشکلات پرشمار تأمین کالا و تجهیزات، پتروشیمی شهید تندگویان یکی از بالاترین افزایش تولیدها را در میان شرکت‌های پتروشیمی کشور داشته است



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد