سیاست جدید آلمان: مهاجرت آسان‌تر می‌شود

ائتلاف دولت جدید آلمان می‌خواهد به روند رسیدگی به پرونده‌های پناهندگی سرعت ببخشد و بدین گونه از بار سنگین اداره فدرال برای مهاجرت و پناهجویان بکاهد.
 
 
شمار تابعیت‌های دوگانه دوبرابر خواهد شد و روند پیوستن اعضای خانواده مهاجران و امکان دریافت ویزا تسهیل می‌گردد. این موارد تنها بخشی از سیاست مهاجرتی دولت ائتلافی جدید آلمان است که اعلام شده‌اند.
 
 
به گزارش دویچه وله؛ بازبینی اساسی در قانون تابعیت و مهاجرت آلمان از موارد کانونی قرارداد ائتلاف دولت آتی فدرال آلمان است. در سند ۱۷۸ صفحه‌ای حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) در این زمینه آمده است: «ما خواستار آغازی تازه در سیاست مهاجرتی و هم‌پیوندی اجتماعی هستیم، آن گونه که برازنده یک کشور مهاجرت‌‌پذیر مدرن است.»
 
 
امکان درخواست تابعیت پس از پنج سال
 
 
به طور مشخص قرار است دریافت تابعیت آلمان تسهیل و پس از گذشت مدت پنج سال از اقامت قانونی در آلمان امکان‌پذیر گردد. این مدت در صورت وجود توانمندی‌های خاص هم‌پیوندی (Integration) می‌تواند حتا به سه سال نیز کاهش یابد.
 
 
کودکانی که از والدین خارجی در آلمان به دنیا می‌آیند، در صورتی که یکی از والدین به مدت پنج سال در آلمان اقامت قانونی داشته باشد، از بدو تولد آلمانی محسوب می‌شوند.
 
 
چنان که در قرارداد ائتلاف آمده است، مهاجرت باید "پیش‌بینی‌پذیر و واقع‌بینانه" شکل گیرد و از شمار "مهاجرت خارج از قاعده" کاهش یابد.
 
 
ائتلاف دولت جدید آلمان می‌خواهد به روند رسیدگی به پرونده‌های پناهندگی سرعت ببخشد و بدین گونه از بار سنگین اداره فدرال برای مهاجرت و پناهجویان بکاهد.
 
 
از سوی دیگر، اعطای ویزا باید دیجیتالیزه شود و روند آن تسریع گردد و ممنوعیت کار "برای کسانی که هم‌اکنون در آلمان زندگی می‌کنند" باید برچیده شود.
 
 
لوئیز آمتسبرگ، نماینده حزب سبزها در پارلمان بوندستاگ آلمان در این رابطه به دویچه وله می‌گوید: «ما به عنوان یک ائتلاف می‌خواهیم بر سیاست پناهندگی محدودساز سال‌های اخیر نقطه پایان بگذاریم و این امکان را برای کسانی فراهم کنیم که برای همیشه در آلمان زندگی می‌کنند و یا پیش‌بینی می‌شود که برای همیشه در آلمان زندگی خواهند کرد؛ و آن‌ها این امکان را داشته باشند که بدون تمایز، به اقامت خود تثبیت ببخشند، کار کنند و امکان زبان‌آموزی بیابند.»
 


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد