«پیشنهاد‌های جدید» مذاکره کنندگان در وین

ایرنا خبرگزاری رسمی دولت در گزارشی نوشت: روز گذشته، دومین روز از مذاکرات وین با ادامه تلاش هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، وارد مرحله شروع کارگروه لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا شد و روند مذاکرات با پیشنهاد‌هایی تازه طرف ایرانی در خصوص نحوه پیشبرد گفتگو‌ها پیگیری شد.
 
 
خبرگزاری ایرنا: خبرگزاری رسمی دولت در گزارشی نوشت: روز گذشته، دومین روز از مذاکرات وین با ادامه تلاش هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، وارد مرحله شروع کارگروه لغو تحریم های ظالمانه آمریکا شد و روند مذاکرات با پیشنهادهایی تازه طرف ایرانی در خصوص نحوه پیشبرد گفت‌وگوها پیگیری شد.
 
 
در ادامه گزارش مذکور آمده است: اکثر قریب به اتفاق دیپلمات های شرکت کننده در مذاکرات، فضای گفت و گوها را مثبت ارزیابی کرده اند و با وجود اینکه برای دستیابی به توافق، هنوز راه دشواری در پیش است اما کارشناسان و اعضای هیات های مذاکره کننده حصول توافق را دور از دسترس نمی دانند.
 
 
ادامه دار بودن این دور از مذاکرات و برگزاری نشست کارگروه های لغو تحریم ها و مسائل مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران، خود یکی از نشانه های مثبت بودن روند گفت وگوهای جاری در وین است.
 
 
صبح دیروز جلسه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین برگزار شد.
 
 
در این نشست، مذاکره‌کنندگان ایرانی ضمن تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و ارائه پیشنهادهای جدید، بار دیگر بر موضع اساسی تهران مبنی بر لزوم رفع مؤثر تحریم‌ها علیه ملت ایران تأکید کرده و دیگر اعضا را به مشارکت سازنده در گفت‌وگوها تشویق کردند.
 
 
در این جلسه، نمایندگان سایر کشورها هم آمادگی و جدیت خود را برای تعامل در موضوع رفع تحریم‌ها، ابراز کردند.
 
 
عصر دیروز هم نشستی دوجانبه میان علی باقری کنی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. دو طرف در این جلسه، با بررسی نتایج جلسه دوشنبه و نشست امروز کارگروه رفع تحریم، در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و رایزنی پرداختند.
 
 
امروز هم جلسه کارگروه مسائل هسته‌ای آغاز خواهد شد و مذاکرات در قالب این دو کارگروه در روزهای آینده پیگیری خواهد شد. اما نفس این مساله که رفع تحریم‌ها در دستور کار نخست مذاکرات وین قرار دارد بر اراده و عزم قوی تیم مذاکره کننده ایرانی برای پیگیری منافع به حق جمهوری اسلامی ایران دلالت دارد.
 
 
«انریکه مورا» می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها مصمم است و در وین حضور دارد تا در این زمینه رایزنی کند. سفرای چین و روسیه هم که ریاست تیم‌های دو کشور را مذاکرات وین برعهده دارند، تاکید می‌کنند که اولویت با رفع تحریم‌ها علیه ایران است.
 
 
در همین حال برخی رسانه‌های غربی تلاش دارند با خبرسازی و اظهارنظرهای خاص بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند. خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش‌نویس مربوط به توافق ازسرگیری اجرای برجام از دور قبل آماده است و قدرت‌های جهانی منتظرند که تائید ایران را برای ادامه مذاکره در این رابطه دریافت کنند.


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد