برداشت از میدان مشترک نفتی عربستان و کویت افزایش می‌یابد

 

به گزارش نفت دیلی،عربستان و کویت اعلام کردند که تولید میدان‌های مشترک نفتی واقع در منطقه بی‌طرف مرزی دو کشور افزایش می‌یابد.

عربستان و کویت به فعالیت خود برای افزایش تولید نفت خام در میدان‌های مشترک نفتی واقع در منطقه بی‌طرف مرزی دو کشور ادامه می‌دهند، زیرا انتظار می‌رود ظرفیت تولید مازاد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سال ۲۰۲۲ به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

دو کشور روز جمعه (۱۹ آذرماه) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: هم‌اکنون هماهنگی میان شرکت‌های فعال در منطقه بی‌طرف و منطقه مجاور آن در جریان است.

برخی منابع اعلام کردند که تولید نفت خام در میدان‌های مشترک نفتی خفجی و وفره که در منطقه بی‌طرف مرزی دو کشور واقع شده‌اند، از چالش‌های فنی ناشی از تعطیلی طولانی‌مدت این میدان‌ها رنج می‌برد. تولید این میدان‌ها در چند ماه اخیر بین حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز تا ۲۷۰ هزار بشکه در روز متغیر بوده است.

تولید مشترک خفجی و وفره پیش از تعطیلی این دو میدان در اواسط دهه ۲۰۱۰، به‌طور معمول ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود.

منطقه بی‌طرف بین عربستان و کویت تنها جایی است که شرکت‌های نفتی خارجی در میدان‌های نفتی سهمی در اختیار دارند؛ در خاک دو کشور میدان‌های نفتی در اختیار شرکت‌های نفتی دولتی است و تولید نفت از این میدان‌ها نیز به‌طور برابر بین دو کشور مشترک است.

‌شرکت کی‌جی‌او یک شرکت مشترک بین شرکت آرامکو گلف اوپریشن (یکی از شرکت‌های تابعه سعودی آرامکو) و شرکت نفت کویت گلف (کی‌جی‌اوسی) است که کار برداشت نفت خام از میدان خفجی را به عهده دارد.

شرکت آمریکایی شورون هم در بخش متعلق به عربستان سعودی فعالیت می‌کند، این شرکت با به‌کارگیری فناوی‌های نو سعی در افزایش تولید نفت خام سنگین منطقه را دارد.

شرکت نفت کویت گلف در بخش کویتی این منطقه بی طرف مرزی فعالیت می کند، ضمن آن که تعیین خطوط مرزی این منطقه بر اساس معاهده‌هایی در دهه ١٩٢٠ انجام شده است.

از آنجا که ائتلاف اوپک پلاس قصد دارد کاهش تولید خود را تا اواخر سال ۲۰۲۲ متوقف کند و تقاضای جهانی نفت در پی بهبود همه‌گیری کرونا افزایش یابد، ممکن است روی منطقه بی‌طرف برای افزایش عرضه حساب شود، در حالی که تحلیلگران پلتس پیش‌بینی کرده‌اند که تولید این منطقه در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل عقب‌ماندگی‌های عملیاتی، به ۲۵۰ هزار بشکه در روز محدود شود.

بر اساس داده‌های حمل‌ونقل مؤسسه کپلر، صادرات نفت خام از این منطقه بی‌طرف در سال ۲۰۲۱ بین حداقل ۱۵۸ هزار  بشکه در روز در ماه اوت و حداکثر ۲۵۷ هزار بشکه در روز در ماه نوامبر متغیر بوده است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد