تولید بخاری‌های با بازده پایین متوقف می‌شود

 

به گزارش نفت دیلی،مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش ساختمان و عضو هیئت مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: با بازنگری استاندارد ۲-۱۲۲۰ و حذف رده‌های پایین برچسب انرژی بخاری‌های گازسوز دودکش‌دار، صرفه‌جویی بیش از ۳ میلیارد مترمکعبی گاز در چهار ماه سرد سال محقق می‌شود.

کوروش هاشمی در تشریح شدت مصرف انرژی در کشور گفت: بر اساس تازه‌ترین آمار مرتبط با مقدار مصرف گاز طبیعی در کشور، در سال ۱۳۹۸ به ۲۰۴ میلیارد مترمکعب و در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۲۱ میلیارد مترمکعب مصرف داشته‌ایم که از این مقدار در سال ۹۸ در بخش خانگی و تجاری ۶۱ میلیارد مصرف شده که در سال ۱۳۹۹ این رقم به ۶۵ میلیارد مترمکعب رسیده، بدان معنا که بیش از ۳۰ درصد از کل مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری اتفاق افتاده است.

وی به سهم بخاری‌های گازی اشاره کرد و گفت: در گرمایش ساختمان‌های مسکونی، بخاری‌های گازی سهم ۷۵ درصدی دارد و هم‌اکنون حدود ۲۰ میلیون بخاری گازی در منازل و اداره‌های سراسر کشور وجود دارد که بیشتر آنها از نظر رتبه مصرف انرژی در رده بسیار پایین و مواردی نیز بدون رتبه یا رده انرژی هستند.

بازده پایین بخاری‌های تولیدی کشور

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش ساختمان در رابطه با بخاری‌های تولیدی در کشور گفت: بر اساس تازه‌ترین نتایج بررسی رده‌بندی شرکت‌های تولیدکننده بخاری‌های گازسوز، هم‌اکنون به‌طور عمده بخاری‌های تولیدی در داخل کشور دارای بازده بسیار پایین با برچسب انرژی F ،G‌ ،E و حتی خارج از رده استاندارد برچسب انرژی هستند.

هاشمی افزود: طبق ماده ۱۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، مسئولیت کارگروه تدوین معیارها و مشخصات فنی و استاندارد اجباری انرژی تجهیزات در زمینه سوخت به‌عهده وزارت نفت است، بر همین اساس، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، به نیابت از وزارت نفت، نسبت به بازنگری استاندارد ملی به‌ شماره ۲-۱۲۲۰ با عنوان «بخاری گازسوز دودکش‌دار - مشخصات فنی و روش تعیین معیار مصرف انرژی و دستورعمل برچسب انرژی» اقدام کرد.

بازده بخاری‌های گازسوز ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: در نشست اخیر کارگروه ملی استاندارد که به ریاست شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و با حضور و تصمیم اعضای کار گروه ماده ۱۱ قانون اصلاح الگوی مصرف برگزار شد، بنا است از اول فروردین ۱۴۰۱ رده‌های برچسب انرژی F و G و از اول آبان ماه ۱۴۰۱ رده برچسب انرژی E از استاندارد بخاری‌های گازسوز دودکش‌دار حذف شوند. به‌عبارت دیگر از تاریخ‌های مذکور، تولیدکنندگان مجاز به تولید بخاری‌های خارج از رده‌های اعلام‌شده در استاندارد ۲-۱۲۲۰ نیستند که با اجرایی شدن آن شاهد افزایش بیش از ۲۰ درصدی در راندمان بخاری‌های گازسوز تولیدی در کشور هستیم.

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، بیشترین فراوانی بخاری‌های گازسوز رده‌های انرژی E ،F و G هستند، به‌طوری که سهمی بیش از ۶۰ درصدی تولیدات بخاری را به خود اختصاص می‌دهند. حذف رده‌های مذکور از برچسب انرژی و جایگزینی آنها با ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بخاری گازسوز با رده انرژی A، سالانه (در چهار ماه سرد سال ) بیش از ۳ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی عاید کشور می‌شود.

هاشمی در پایان گفت: بر اساس مواد ۱۲ و ۱۳ قانون اصلاح الگوی مصرف، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت از تولید و توزیع محصولات خارج از رده برچسب انرژی جلوگیری می‌کند.

شایان ذکر است بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، سهم مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در ۴ ماه سرد سال (آذر تا اسفندماه) برای بخش خانگی و تجاری به ۷۰ درصد کل مصرف گاز طبیعی کشور در این بازه می‌رسد.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد