عزم جدی برای تکمیل پرونده گازرسانی در سیستان و بلوچستان

 

به گزارش نفت دیلی،مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان این که در کنار پروژه‌های جاری گازرسانی در سیستان و بلوچستان ۶۶۶ کیلومتر خط لوله گاز دیگر برای تکمیل گازرسانی به شهرهای باقیمانده این استان برنامه‌ریزی شده گفت: با ساخت این خطوط همه شهرهای این استان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

رضا نوشادی با بیان اینکه هم‌اکنون هشت پروژه فعال خط لوله گاز در استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست، گفت: پروژه احداث خط لوله گاز «ایرانشهر به چابهار و کنارک» به طول ۲۹۰ کیلومتر از مهم‌ترین آنها به‌شمار می‌آید.

وی افزود: این پروژه در قالب چهار قطعه مجزا در سایزهای مختلف، هریک به طول ۲۵، ۲۰، ۴۵ و ۲۰۰ کیلومتری به قطرهای ۲۰، ۱۶، ۴۲ و ۵۶ اینچی با بهره‌مندی از توانایی چهار پیمانکار به‌طور هم‌زمان در حال پیشرفت است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره مزیت‌های واگذاری پروژه خط لوله گاز «ایرانشهر به چابهار و کنارک» به چهار پیمانکار مختلف تصریح کرد: پروژه‌ای با این گستردگی که ۲۰۰ کیلومتر آن ۵۶ اینچ و اجرای آن با سختی شرایط جغرافیایی منطقه، حجم عظیم عملیات مسیرسازی و مشکلات تأمین کالا روبه‌روست، از سوی یک پیمانکار با ریسک بالایی روبه‌رو می‌شود.

نوشادی از پیشرفت حدود ۹۳ درصدی پروژه خط لوله گاز «ایرانشهر به چابهار و کنارک» خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه، نیروگاه‌های چابهار و کنارک که هم‌اکنون از سوخت مایع استفاده می‌کنند، از نعمت انرژی پاک برخوردار می‌شوند و افزون بر صرفه‌جویی قابل‌توجهی که در این بخش عاید کشور می‌شود، خوراک صنایع مکران نیز از طریق این پروژه تأمین خواهد شد.

گازرسانی به شهرهای میرجاوه، خاش در سیستان و بلوچستان

وی پروژه «خوشه – خاش» را از دیگر پروژه‌های در حال اجرا در سیستان و بلوچستان برشمرد و افزود: این پروژه با انشعاب از خط لوله هفتم سراسری انتقال گاز و در قالب دو گستره تعریف شده که عملیات اجرایی گستره نخست شامل ۱۰۴ کیلومتر خط ۲۰ اینچ «ایرانشهر – پالیزان» و ۴۲ کیلومتر خط ۱۶ اینچ «پالیزان – خاش» با پیشرفت ۸۸ درصد است.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: پروژه «خاش – میرجاوه» به‌عنوان گستره دوم به طول ۱۰۷ کیلومتر و قطر ۱۰ اینچ با پیشرفت ۹۷ درصد است که افزون بر شهرهای خاش و میرجاوه، کارخانه سیمان خاش و شهرک‌های صنعتی اطراف شهرها را از نعمت گاز بهره‌مند خواهند کرد.

نوشادی گفت: فاز دوم پروژه «خوشه – خاش» نیز با انشعابی که از سه‌راهی پالیزان گرفته شده آغاز و اهالی شهرهای پسکوه، زابلی، سوران، جالق، هیدوج و سیرکان را از نعمت گاز بهره‌مند که پس از انجام طراحی پایه اینطرح، اجرای آن به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران واگذار شد.

گازرسانی به زابل تا پایان سال

وی هدف از اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال گاز ۳۶ اینچ «ایرانشهر - زاهدان به دوراهی دشتک» را رساندن گاز به شهرستان زابل در شمال شرقی استان خواند و گفت: بخش نخست این پروژه به طول ۱۰۹ کیلومتر و قطر ۳۶ اینچ با پیشرفت ۹۶ درصد و بخش دوم آن به طول ۱۱۰ کیلومتر و قطر ۲۴ اینچ با پیشرفت ۹۳ درصد است که هر دو پروژه تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری می‌رسند تا افزون بر استفاده مردم شریف زابل و شهرهای مجاور، کارخانه سیمان این منطقه نیز از موهبت گاز بهره‌مند شود. همه خطوط لوله گاز در حال اجرا در این پروژه شامل ایستگاه‌های لانچر - رسیور، CGS، LBV، مخابرات و سیستم‌های حفاظت از زنگ کامل است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه ایستگاه کنترل فشار بندرعباس به ظرفیت ۲.۱ میلیون مترمکعب در ساعت واقع در کیلومتر ۳۶۹ خط لوله هفتم سراسری گاز واقع شده است، گفت: این ایستگاه به‌منظور فیلتراسیون گاز دریافتی از خط هفتم سراسری و کاهش فشار از psi ۱۳۰۵ به psi ۱۰۵۰ و حفظ پایداری خط مذکور تعریف شده که هم‌اکنون به‌طور کامل اجرا شده و آماده بهره‌برداری است. ایستگاه کنترل فشار سرخون نیز به ظرفیت ۶۲۵ هزار مترمکعب در ساعت به‌منظور فیلتراسیون و تأمین گاز خط ۲۴ اینچ سرخون - رفسنجان احداث شده و آماده راه‌اندازی و بهره‌برداری است.

نوشادی دور بودن از مراکز صنعتی، محرومیت از امکانات لجستیکی و پشتیبانی، شرایط جغرافیایی ‌و بادهای ۱۲۰ روزه را مسائل و دشواری‌ کار در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: بهره‌مندی مردم خونگرم و مهربان این استان از نعمت گاز طبیعی، تمامی مصائب بالا را نزد همکاران من به حلاوت و شیرینی غیرقابل وصفی تبدیل کرده است و سبب شده همه این ناملایمتی‌ها را به جان بخریم و لبخند و شادمانی را به هموطنان در آن استان هدیه کنیم.

 

وی اجرای ۶۶۶ کیلومتر خط لوله گاز برای گازرسانی به شهرهای باقیمانده سیستان و بلوچستان را از برنامه‌های آینده برشمرد و گفت: با اجرای طرح ساخت این خطوط لوله، همه شهرهای این استان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره وضع اجرای طرح خط لوله یازدهم سراسری انتقال گاز نیز توضیح داد: طراحی پایه پروژه خط لوله سراسری یازدهم در دو بخش از سوی دو مشاور و به‌صورت مجزا انجام شده است که شامل گستره ۵۶ اینچی به طول ۳۸۷ کیلومتر و گستره ۴۲ اینچی به طول ۲۳۵ کیلومتر خواهد بود.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد