حمله ترامپ به وزیر دفاعش

 دونالد ترامپ ادعای وزیر دفاع دولت سابقش در خصوص اینکه این چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا می‌خواست در ژوئن ۲۰۲۰ به تظاهرکنندگان حاضر در اطراف کاخ سفید شلیک شود، "کاملا دروغ" خواند؛ آن تجمع با انگیزه اعتراض به مرگ جورج فلوید، شهروند سیاهپوست به دست پلیس مینیاپولیس آمریکا کلید زده شد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در بیانیه‌ای که خطاب به برنامه "۶۰ دقیقه" شبکه سی.بی.اس آمریکا منتشر کرد، مدعی شد: "مارک اسپر ضعیف و کاملاً ناکارآمد بود و به خاطر آن خودم مجبور شدم ارتش را اداره کنم. و داعش و سردار سلیمانی و البغدادی را از بین ببرم، ارتش را با ۲.۵ تریلیون دلار بودجه بازسازی کنم، نیروی فضایی ایجاد کنم و خیلی کارهای دیگر."

 

به گفته ترامپ، مارک اسپر که در دولت او وزیر دفاع بود، "کارمندی بود که مستاصل تلاش داشت شغل خود را از دست ندهد."

 

این رئیس جمهوری سابق جمهوریخواه با اصرار بر اینکه حداقل ۱۰ شاهد می‌توانند صحبت‌های او را در مورد چیزها تأیید کنند، افزود: "او هر کاری می‌خواستم انجام می‌داد، به همین دلیل او را "یسپر" (ترکیب کلمه "یس" به معنی بله و نام خانوادگی اسپر) صدا می‌کردم."

 

ترامپ به ادعای دیگر اسپر مبنی بر اینکه او می‌خواسته ۱۰۰۰۰ نیرو را بعد از بالا گرفتن اعتراضات در واشنگتن و دیگر شهرهای آمریکا و به خشونت کشیدن این اعتراضات، به خیابان‌های واشنگتن بفرستد، واکنش نشان داده و آن را "غلط" خواند.

 

این رئیس جمهوری سابق آمریکا تاکید کرد: "می‌خواستم حداقل ۱۰۰۰۰ سرباز را برای تاریخ ششم ژانویه بفرستم، زیرا می‌دانستم که افراد زیادی در آن روز برای اعتراض به انتخابات ریاست جمهوری فاسد سال ۲۰۲۰ به واشنگتن می‌آیند. نانسی پلوسی و شهردار واشنگتن دی.سی آن را رد کردند."

 

دونالد ترامپ در حالی که اعتراضات در سراسر آمریکا علیه کشته شدن جورج فلوید وارد هفتمین روز خود می‌شد، کنفرانس مطبوعاتی خود را در باغ رز کاخ سفید در تاریخ اول ژوئن ۲۰۲۰ برگزار کرد.

 

او در آن زمان به خبرنگاران گفت: "در ضمن صحبت ما در اینجا، من هزاران و هزاران سرباز، پرسنل نظامی و افسران مجری قانون که به شدت مسلح هستند را اعزام می‌کنم تا از شورش، غارت، خرابکاری، تهاجم و تخریب عمدی اموال جلوگیری کنند."

 

طرح ترامپ برای استفاده از پرسنل فعال ارتش برای انجام وظایف پرسنل غیر ارتشی ضابط قانون مستلزم استناد به قانون شورش ۱۸۰۷ بود.

 

اسپر بلافاصله پس از شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ مقابل جو بایدن، رقیب دموکراتش، توسط ترامپ از سمتش اخراج شد و به شرح نشستی که در اول ژوئن ۲۰۲۰ در دفتر بیضی کاخ سفید برگزار شد، پرداخت.

 

اسپر در کتاب خاطرات جدید خود تحت عنوان "سوگند مقدس" نوشت که دونالد ترامپ نه تنها مشتاق به استقرار ۱۰۰۰۰ سرباز در واشنگتن دی.سی برای سرکوب اعتراضات بود، بلکه با استفاده از قدرت آتش برای سرکوب آنها هم مخالفتی نداشت.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد