شکست اتحادیه اروپا برای اجماع‌ بر سر تحریم نفت روسیه

 

به گزارش نفت دیلی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود بر سر تحریم نفت روسیه به اجماع نرسیدند.

مقام‌های اروپایی اعلام کردند که اتحادیه اروپا روز یکشنبه (هشتم خردادماه) درباره تحریم واردات نفت خام از روسیه به توافق نرسید، اما دیپلمات‌ها همچنان تلاش دارند پیش از نشست دوشنبه تا سه‌شنبه (نهم و دهم خردادماه) درباره معافیت برای تحویل نفت با خطوط لوله به کشورهای محصور در مناطق خشکی اروپای مرکزی به پیشرفت‌هایی دست یابند.

با این حال، یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: هنوز جزئیات زیادی برای حل کردن مسئله وجود دارد تا بتوان به توافق پیش از گردهمایی سران اتحادیه اروپا در بعدازظهر روز دوشنبه در بروکسل امیدوار بود.

تحریم‌های پیشنهادی علیه واردات نفت خام روسیه بخشی از ششمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه در پی درگیری‌های نظامی مسکو - کی‌یف است.

این بسته شامل حذف بزرگ‌ترین بانک روسیه (سبربانک) از سیستم سوئیفت، ممنوعیت توزیع‌کنندگان روس از اتحادیه اروپا و افزودن افراد بیشتری به فهرست اشخاصی که دارایی‌هایشان مسدود شده است و نمی‌توانند وارد اتحادیه اروپا شوند، خواهد بود.

مجارستان معتقد است تحریم نفت به اقتصاد این کشور آسیب می‌زند، زیرا نمی‌تواند به‌راحتی از مسیرهای دیگر نفت دریافت کند از این رو با کل این بسته مخالفت کرده است.

 

کشورهای اسلواکی و جمهوری چک هم نگرانی‌های مشابهی را ابراز کرده‌اند.

 

گفت‌وگوها درباره تحریم نفتی به‌مدت یک ماه بدون هیچ پیشرفتی ادامه داشت و اروپایی‌ها  مایل بودند برای نشست سران خود به توافقی دست یابند تا در پاسخ به مسکو ازهم‌گسسته به نظر نرسند.

 

برای خروج از بن‌بست، کمیسیون اروپا پیشنهاد داد این ممنوعیت تنها شامل محموله‌های نفت خام وارداتی از روسیه با نفتکش باشد و مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک به دریافت نفت روسیه  با خط لوله دروژبا تا زمانی که منابع جایگزین تأمین شود، برای مدتی ادامه دهند.

 

مقام‌های اروپایی گفتند: بوداپست از این پیشنهاد حمایت می‌کند، اما آنها اعلام کردند مذاکرات روز یکشنبه بر سر تأمین مالی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه مجارستان می‌خواهد ظرفیت خط لوله عرضه نفت از کرواسی را افزایش دهد و پالایشگاه‌های خود را از استفاده از نفت خام اورال روسیه به نفت خام برنت تغییر دهد، با مشکل روبه‌رو شد



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد