از افزایش صادرات گاز طبیعی تا توسعه گازرسانی در ایران

 

به گزارش نفت دیلی، بررسی عملکرد صنعت گاز دولت سیزدهم نشان از پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این حوزه دارد.

با روی کار آمدن وزارت نفت دولت سیزدهم در شهریورماه پارسال گام‌های بلندی در صنعت گاز ایران برداشته شد که شامل  توسعه گازرسانی، تأمین پایدار گاز طبیعی در فصل سرمای پارسال، بهره‌برداری از خطوط انتقال گاز جدید، افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی‌ها، افزایش صادرات گاز طبیعی به کشورهای همسایه و مشارکت حداکثری در پروژه‌های مسئولیت اجتماعی می‌شود.

در ادامه جزئیات این دستاوردها در عمر دولت سیزدهم را مرور می‌کنیم.

*تداوم گازرسانی و تأمین پایدار گاز در بخش­‌های خانگی و تجاری در سال ۱۴۰۰ بدون قطعی و افت فشار در همه مناطق کشور با وجود سرمای شدید هوا در زمستان پارسال قابل توجه بود، همچنین برنامه‌های اجرایی پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور انجام شد (رکورد تاریخی مصرف روزانه بیش از ۶۹۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در زمستان سال ۱۴۰۰ ثبت شد، اما برخلاف سال ۱۳۹۹ از قطع گاز و برق خبری نبود).

*تأمین پایدار سوخت نیروگاه­‌ها و افزایش سطح مخازن نفت­‌گاز نیروگاه‌­ها به ۲.۹ میلیارد لیتر (بالاترین سطح ذخایر نفت‌گاز در سال‌های اخیر) با وجود آنکه سطح ذخایر سوخت نیروگاه‌ها در زمان تحویل دولت ۳۰ درصد کمتر از سال پیش از آن بود.

*افزایش پوشش گازرسانی کل کشور به ۹۵ درصد در نتیجه توسعه میدان گازی پارس جنوبی و توسعه شبکه انتقال و توزیع گاز طبیعی که در این عملیات بزرگ، عمده کالاها و تجهیزات شبکه‌های توزیع گاز در داخل کشور تولید شده ‌است (پوشش گازرسانی شهری به حدود ۹۹ درصد و پوشش گازرسانی روستایی نیز به بیش از ۸۸ درصد ارتقا یافت).

*تکمیل گازرسانی به ۶ شهر و ۱۱۲۳ روستا در ۳۱ استان از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۰، به‌طوری که مجموع تعداد روستاهای گازرسانی‌شده کشور در پایان پارسال به ۳۵۵۷۵ روستا رسید.

*از ۴۸۵ کیلومتر خط انتقال گاز، احداث حدود ۱۷.۵ هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی، گازرسانی به بیش از ۹۲۲ هزار واحد شهری و روستایی و بهره‌مندی ۱۴۲۶ روستای جدید از گاز طبیعی در سال ۱۴۰۰ با تلاش مستمر و خستگی‌ناپذیر کارکنان صنعت نفت کشور بهره‌برداری شد.

*گازرسانی به نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۹ درصد و عرضه گاز طبیعی سبک به مجتمع‌های پتروشیمی بیش از ۳ درصد افزایش یافت.

*پروژه گازرسانی به ۲۷۸۸۰ واحد صنعتی - تولیدی استفاده‌کننده از سوخت مایع طراحی شد.

*۱۱ طرح انتقال گاز با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی و آغاز عملیات اجرایی هشت طرح انتقال گاز به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان در دهه فجر سال ۱۴۰۰ با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

*اجرای خط لوله گاز ۳۰ اینچی بندرعباس - لافت - گورزین در بخش جزیره قشم از زیر آب برای نخستین‌بار در خاورمیانه با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی کلید خورد.

*بخش نخست خط انتقال گاز محمدیه قم - پارچین به‌منظور حفظ پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور گشایش یافت

*اجرای طرح‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و نقاط صنعتی و نیروگاهی آن شتاب گرفت، به‌طوری که گاز در بهار ۱۴۰۱ به شهر زابل رسید.

*عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه با همکاری شرکت مپنا آغاز شد.

*تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه گنبد نمکی نصرآباد کاشان به‌منظور ذخیره‌سازی گاز طبیعی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شد.

*صادرات گاز طبیعی کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با وجود محدودیت‌ها حدود ۲ درصد افزایش یافت.

*۲۹۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافت.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد