بهبود کیفیت و فرآورش روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در پالایشگاه دوم پارس جنوبی

 

به گزارش نفت دیلی، مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با راه‌ندازی واحد مرکاپتان‌زدایی در این پالایشگاه، شاهد بهبود کیفیت میعانات و فرآورش حداکثری ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی خواهیم بود.

حسین باغبان با بیان اینکه این پالایشگاه نخستین میزبان واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی (DMC) در مجتمع گاز پارس جنوبی است، افزود: پالایشگاه دوم به‌عنوان نخستین پالایشگاه در این مجتمع در حال تجهیز این واحد است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف واحد مرکاپتان‌زدایی، تصریح کرد: این پروژه، شامل احداث واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی، واحد خنثی‌سازی پساب کاستیکی و واحد سرویس‌های وابسته است که پیش‌بینی شده روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات را فرآورش کند.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: احداث یک دستگاه مخزن ذخیره‌سازی آب آتش‌نشانی جدید در محدوده مخزن آب آتش‌نشانی موجود پالایشگاه و پست جدید برق نیز در راه‌اندازی این واحد پیش‌بینی شده است.

باغبان با بیان اینکه این واحد از دی ماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده است، افزود: با وجود تکمیل نشدن ۱۰۰ درصدی واحد یادشده، اکنون با تمهیدهای محیط زیستی توانایی دارد تا سقف ۱۰۰ واحد در میلیون (PPM) مرکاپتان‌زدایی از میعانات را انجام دهد که نقشی مؤثر در افزایش کیفیت محصول دارد.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی کامل بخش‌های مختلف این واحد، تصریح کرد: پیش‌بینی شده که تا پایان امسال این واحد به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد که نقشی مؤثر در ارتقای کیفیت و فرآورش ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی را ایفا کند.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه با اشاره به اقدام‌های شاخص و بسیار مهم برنامه‌ریزی و روش‌های تعمیراتی پالایشگاه، گفت: جمع‌آوری اطلاعات تگ‌ها و تشکیل درخت‌واره تجهیزات واحد ۱۱۲ (DMC) از جمله اقدام‌های شاخص و بسیار مهم انجام‌شده است.

باغبان تاکید کرد: انجام این فرآیند زمانبر و بسیار مهم با تلاش و کار جهادی واحدهای مرتبط در طول ۸ ماه محقق شده است که وارد کردن همه نقشه‌های خطوط لوله و ابزار دقیق (P&ID) این واحد در زیر برنامه سیستم اسناد و مدارک (ماژول EDMS) و ارتباط آنها به هریک از تگ‌ها را نیز باید به آنها اضافه کنیم.

وی هدف از تاسیس و راه‌اندازی واحد DMC را کاهش آثار خوردگی ترکیبات مضر موجود بر تأسیسات پالایشگاهی دانست و اظهار کرد: کاهش آلاینده‌های محیط زیستی، ارتقا و بهبود کیفیت میعانات گازی و افزایش ارزش افزوده این فرآورده از دیگر اهداف راه‌اندازی این واحد است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد