صنعت اروپا از هزینه گزاف انرژی کمر خم کرد

غولهای صنعتی اروپا ماهها درباره فلج شدن تولید در صورت کمبود گاز در زمستان هشدار می دادند اما حتی اکنون با وجود قابل دسترس بودن این سوخت، دریافته اند که نمی توانند از عهده هزینه های آن بربیایند.

 
 
به گزارش ایسنا، کریستین لِوین، مدیرعامل تراتون که واحد کامیون سازی فولکس واگن است، می گوید: مسئله تعطیلی نیست، مسئله قیمت و هزینه است.
 
 
اروپا هفت برابر بالاتر از آمریکا برای گاز پرداخت می کند که به تحلیل چشمگیر رقابت پذیری صنعتی این منطقه منتهی شده و ممکن است خسارات ماندگاری بر اقتصاد اروپا وارد کند. با مضاعف شدن تحرکات نظامی روسیه در اوکراین، نشانه چندانی از این که جریان گاز و متعاقب آن، قیمتهای پایینتر، در کوتاه مدت به اروپا بازخواهد گشت، دیده نمی شود.
 
 
سیگنالهای تغییرات اقتصادی از هم اکنون در آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا شناخته می شود، قابل مشاهده است. مازاد تجاری معمول آلمان با افزایش هزینه واردات انرژی که بیشتر از ارزش صادرات خودروهای گران قیمت و ماشین آلات بوده، کاهش پیدا کرده است و شرکتهای تولید مواد شیمیایی در حال انتقال تولید به خارج از این کشور هستند. قیمتهای تولیدکننده آلمان ماه میلادی گذشته، ۴۶ درصد افزایش داشت.
 
 
مارکوس استایلمن، مدیرعامل شرکت تولید پلاستیک کاوسترو اعلام کرده است اگر بحران انرژی ادامه پیدا کند، این شرکت سرمایه گذاریهای رشد را انجام نخواهد داد و در عوض به دنبال انتقال فعالیت به آسیا خواهد بود که هزینه انرژی در آنجا ۲۰ برابر ارزانتر از آلمان و بازار فروش نقدی اروپاست. فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، پنج شنبه گذشته هشدار داد اگر قیمتهای انرژی پایین نرود، ممکن است تولیدش را به خارج از آلمان و اروپای شرقی منتقل کند.
 
 
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان قرار است آخر هفته به همراه گروهی از مدیران بازرگانی به خاورمیانه سفر کند و در این سفر تلاش خواهد کرد قراردادهایی برای خرید گاز طبیعی مایع با عربستان سعودی و قطر منعقد کند تا از دست رفتن عرضه روسیه، جبران شود.
 
 
اما مقامات آلمانی اظهار کرده اند: مذاکرات دشوار بوده و تامین کنندگان گاز از جمله قطر در خصوص قیمت و مدت قرارداد فروش، کوتاه نمی آیند. مذاکرات با تامین کنندگان در اروپا و آمریکای شمالی هم پیچیدگیهای مشابهی داشته که وضعیت دشوار پیش روی شولتس را برای امضای قراردادهایی با قیمت مناسب برای حفظ توان اقتصادی آلمان نشان می دهد.
 
 
جایی که امکان دارد، تولیدکنندگانی شامل فولکس واگن و بی ام دبلیو از گاز به استفاده از نفت یا زغال سنگ روی آورده اند تا فعالیت کارخانه هایشان حفظ شود. اما بعضی از صنایع انرژی بر مانند فلزات، کاغذ و سرامیک، قادر به فعالیت نیستند که موج گسترده تعطیلی شرکتها، انتقال تولید به خارج یا مانند غول شیمیایی باسف، واردات مواد اصلی مانند آمونیاک از رقیبان را به دنبال داشته است. شرکت مرسدس بنز هم تولید قطعات مهم خودرو را افزایش داده تا اگر مجبور شد کارخانه های آلمانی خود را تعطیل کند، موجودی کافی داشته باشد.
 
 
کریستین سیفرت، مدیرکل گروه VIK که نماینده شرکتهای انرژی بر است، در این باره گفت: این هزینه ها، ضربه های ماندگاری به قلب اقتصاد ما زده است. ما از سیاستمداران می خواهیم اقدام قاطعی انجام دهند تا آلمان و اروپا به عنوان یک مکان کسب و کار، در سطح بین المللی عقب نماند.
 
 
دولتهای سراسر اروپا که تولید صنعتی تقریبا یک چهارم اقتصاد آنها را تشکیل می دهد، به اقدامات اضطراری برای تقویت نیروگاهها و ملایم کردن تاثیر این بحران، متوسل شده اند. انگلیس به تازگی یک برنامه ۴۰ میلیارد پوندی (۴۴.۸ میلیارد دلار) را اعلام کرده که قیمت عمده فروشی گاز و برق برای شرکتها را به مدت شش ماه محدود نگه می دارد.
 
 
آلمان به دلیل وابستگی سنگین به گاز روسیه، از کمبود انرژی ضربه شدیدتری نسبت به همسایگانش متحمل شده است اما سایر کشورهای اروپا هم در تنگنای مشابهی گرفتار شده اند. در فرانسه شرکت تولیدکننده شیشه دورالکس اعلام کرد با وجود پر بودن دفتر سفارشها و رشد فروش، کوره خود را به مدت پنج ماه غیرفعال می کند.
 
 
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پنج شنبه گذشته از شرکتهای کوچک و متوسط خواست از امضای قراردادهای انرژی با قیمتهای غیرمعقول خودداری کنند و اعلام کرد دولتها در حال مذاکرات مجدد پیرامون هزینه های گاز و برق هستند.
 
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، شاید این ریسکها در آلمان که تولید صنعتی، حدود ۳۰ درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد و حدود ۱.۱۵ میلیون شاغل دارد، به مراتب بالاتر باشد. کارخانه های انرژی بر در سراسر این کشور همه چیز از قطعات گیربکس خودرو تا مواد شیمیایی برای دارو و پلاستیک تولید می کنند.
 
 
آلمان هفته گذشته اعلام کرد شرکت یونیپر که بزرگترین واردکننده گاز این کشور است را با تزریق هشت میلیارد یورو سرمایه، ملی می کند. آلمان قرار است از اول اکتبر، مالیات گاز را اجرا کند که افزایش قیمت عمده فروشی انرژی را به مصرف کنندگان خانگی و کسب و کارها منتقل می کند.
 
 
این طرح صدای اعتراض کسب و کارها که دیگر نمی توانند سنگینی هزینه های بیشتر را تحمل کنند را بلند کرده است.
 


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد