کره‌جنوبی هم درگیر مساله تایوان می‌شود؟

تنش‌ها بر سر تایوان مسئله مهم و پیچیده‌ای را مبنی بر اینکه آیا نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی وارد درگیری خاصی بر سر این جزیره خواهند شد یا خیر، برجسته کرده است؛ در عین حال رئیس‌جمهوری کره جنوبی در مصاحبه‌ای به موضع مستقیم و دقیق خود در این خصوص اشاره نکرد و به جای آن بر روی "تحریکات کره شمالی" متمرکز شد.

 
 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هم‌زمان با اینکه مقامات آمریکایی و کره جنوبی اذعان کرده‌اند که هرگونه درگیری بر سر تایوان به آسانی می‌تواند وارد شبه‌جزیره کره شود، مسئله پیچیده‌ای در این خصوص را مطرح کرده که آیا نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی در درگیری خاصی بر سر تایوان شرکت خواهند کرد یا خیر.
 
 
یون سوک-یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه طی مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت که کشورش مشتاق است تا جهت "گسترش آزادی" با ایالات متحده همکاری کند اما درخصوص درگیری‌ بر سر تایوان، "به احتمال زیاد کره شمالی تحریکی به راه خواهد انداخت" و اتحاد کره جنوبی- آمریکا باید ابتدا بر روی این مسئله متمرکز شود.
 
 
کره شمالی معاهده دفاعی مشترکی با چین دارد و تحلیلگران نظامی بر این باورند که کره شمالی می‌تواند با پکن همکاری کند یا از چنین بحرانی برای پیشبرد اهداف نظامی خود "سوءاستفاده" کند.
 
 
چین، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و کره شمالی از اظهارات چین در این خصوص حمایت و همچنین واشنگتن را به تلاش برای ساخت "ناتو آسیایی" متهم می‌کند؛ اقدامی که به گفته کره شمالی می‌تواند درگیری‌هایی مثل اوکراین را در آسیا ایجاد کند.
 
 
یون متعهد شده است تا روابط نزدیک خود را با ایالات متحده، کشوری که از سال ۱۹۵۰-۱۹۵۳معاهده دفاعی مشترک و حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی مستقر در کره جنوبی دارد، تقویت کند.
 
 
اما هنگامی که در این مصاحبه از یون پرسیده شد آیا در صورت حمله چین به تایوان، کره جنوبی به آمریکا کمک خواهد کرد یا خیر، جواب مستقیمی نداد.
 
 
همچنین چندی پیش «پل لاکامرا» فرمانده نیروهای آمریکایی در کره جنوبی گفت که برنامه‌ریزی برای تمامی این احتمالات "عاقلانه" است.
 
 
وی روز سه‌شنبه طی سمیناری که توسط مرکز مطالعات ICAS برگزار شد، گفت: هر آن چیزی که در یک منطقه شروع شود، به سرعت به مناطق دیگر جهان سرایت می‌کند.
 
 
لاکامرا تاکید کرد: نیروهای کره جنوبی به همراه آمریکایی‌ها در ویتنام جنگیدند و از جنگ‌های افغانستان و عراق هم حمایت کردند اما مسائل مربوط به درگیری‌های آینده فقط به خود کره جنوبی مربوط است.
 
 
در پاسخ به گمانه‌زنی‌هایی در این راستا، «شین بئوم-چول» معاون وزیر دفاع کره جنوبی به تلویزیون ام‌بی‌سی گفت که هیچ گفت‌وگویی در این خصوص میان واشنگتن و سئول صورت نگرفته است.
 
 
وی افزود: می‌توانم به شهروندانمان اطمینان خاطر بدهم که این گفت‌وگو و رایزنی‌ها در جهتی نخواهد بود که امنیت شبه جزیره کره را تضعیف کند.
 
 
سونگمین چو، استاد مرکز مطالعات امنیتی آسیا و اقیانوسیه پنتاگون (APCSS) در هاوایی گفت: «کره شمالی با حمله علیه کره جنوبی می‌تواند درخصوص مسئله تایوان از چین حمایت کند یا حتی به سادگی می‌تواند از چنین درگیری برای پیشروی اهداف خود درخصوص توسعه بحث موشک و هسته‌ای استفاده کند. همچنین از طرف دیگر، به ارزیابی‌های اطلاعاتی، نیروهای هوایی و دریایی جهت بازدارندگی تحریکات چین نیاز است. ائتلاف کره جنوبی – آمریکا نمی‌تواند نقش چین را در منطقه دست کم بگیرد.»
 
 
هفته گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت در صورت حمله‌ای از جانب چین، نیروهای آمریکایی از تایوان دفاع خواهند کرد؛ اظهاراتی که چین را خشمگین کرد و موجب افزایش خطراتی برای متحدان آمریکایی که میزبان نیروهای آمریکایی در منطقه هستند، شد.


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد