سند راهبردی پدافند غیرعامل در صنعت پتروشیمی کشور تدوین شد

 

به گزارش نفت دیلی، رئیس پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شناسایی مسائل اساسی پدافندی خبر داد و گفت: راهبردهای کلیدی و سیاست‌های کلان پدافند غیرعامل صنعت پتروشیمی تدوین شده است.

ناصر جمشیدی هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: فعالیت‌های حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری شامل موارد مختلفی است که از سوی صنعت پتروشیمی ایران مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد.

وی ادامه داد: انجام ارزیابی و آنالیز سیستم مدیریت شرایط اضطراری شرکت‌های پتروشیمی، رتبه‌بندی شرکت‌های مورد بررسی به لحاظ وضع سیستم مدیریت شرایط اضطراری، ارائه پکیج اختصاصی برای هر شرکت به‌منظور بهبود و ارتقای سیستم مدیریت شرایط اضطراری و تدوین نقشه راه بهبود و ارتقای سیستم مدیریت شرایط اضطراری شرکت‌های مورد بررسی از جمله مواردی است که محور توجه قرار دارد.

رئیس پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر الزام شرکت‌های پتروشیمی به رعایت دستورعمل‌های ابلاغی اظهار کرد: بر اساس مطالعه انجام‌شده در خصوص شناسایی و اولویت‌بندی محصولات راهبردی صنعت پتروشیمی با رویکرد زنجیره تأمین نیازهای داخل کشور در شرایط اضطراری ۱۵ شرکت در زمره شرکت‌های اصلی تأمین‌کننده محصولات راهبردی مورد نیاز داخل کشور قرار گرفتند.

به گفته جمشیدی، شرکت‌های دماوند انرژی عسلویه، پتروشیمی بندر امام، مبین انرژی خلیج فارس، پتروشیمی کارون، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی انتخاب، پتروشیمی اروند، پتروشیمی پارس، فجرانرژی خلیج فارس، پتروشیمی شازند، پتروشیمی شیراز، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی بیستون در این فهرست قرار دارند.

وی افزود: با توجه اهمیت پایداری تولید پایش و پیشبرد اهداف در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری از سال ۱۳۹۹ پتروشیمی شهید تندگویان به‌عنوان طرح پایلوت و پیشرو انتخاب شد و امسال در خصوص سایر شرکت‌ها طرح ارتقای پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری با در نظر گرفتن محورهای مقابله غیرنظامی، امنیت سایبری، نظام امنیتی در حوزه پدافند غیرعامل، همچنین در مدیریت شرایط اضطراری عناصر کلیدی سیستم مدیریت شرایط اضطراری، سیستم فرماندهی صحنه و سیستم‌های اعلان و اطفا و ناوگان آتش‌نشانی در دستور کار قرار گرفت.

ضرورت مطالعات پدافند غیرعامل در خط لوله انتقال اتیلن غرب

رئیس پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: هدف از تدوین سند راهبردی و نقشه راه پدافند غیرعامل برای صنعت پتروشیمی کشور، شناسایی چالش‌ها و مسائل اساسی پدافندی این صنعت و تبیین راهبردهای کلیدی و سیاست‌های کلان پدافند غیرعامل با هدف رفع مسائل اساسی به‌عنوان خطوط اصلی برای مدیریت کارآمد و تحقق هرچه بیشتر طرح‌ها در سطوح پایین‌تر بوده است.

جمشیدی بیان کرد: با توجه به نبود الزامات جامع و دسته‌بندی‌شده پدافند غیرعامل در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و به‌منظور ایجاد انسجام و وحدت رویه در اقدام‌های پدافند غیرعامل در سطح شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این کار در دستور کار قرار گرفته و شرح خدمات آن با نظر خبرگان تهیه شد و مورد تأیید سازمان پدافند غیرعامل قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تنوع و تکثر در نحوه اجرا و پیاده‌سازی الزام‌های مدیریت شرایط اضطراری می‌تواند وحدت رویه را در شرکت صنایع ملی پتروشیمی خدشه‌دار کند، گفت: از همین رو، ضروری است که تمامی شرکت‌های پتروشیمی، با تبعیت از یک راهنما و سند مادر، الزام‌های مدیریت شرایط اضطراری خویش را شناخته و بر همان اساس، نسبت به پیاده‌سازی آن اقدام کنند. به این منظور، تدوین الزام‌ها و راهنماهای سیستم مدیریت شرایط اضطراری در دست تهیه است.

رئیس پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اهمیت خط لوله اتیلن غرب اظهار کرد: با توجه به نقش حیاتی خط لوله انتقال اتیلن در تحکیم زنجیره تولید پتروشیمی‌های غرب کشور، انجام مطالعات پدافند غیرعامل این خط لوله در دست اجراست و جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات و داده‌ها، تحلیل تهدیدها، آسیب‌پذیری‌ها و پیامدها، ارزیابی و تحلیل ریسک آفندی و برنامه مدیریت ریسک آفندی و ارائه راهکارها، تدوین ضوابط حریم خط لوله انجام شده است.

جمشیدی در خصوص اقدام‌های انجام شده به‌منظور پیاده‌سازی برنامه‌های بسته عملیاتی اچ‌اس‌ئی وزارت نفت در جزیره خارک و سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری نیز گفت: پیاده‌سازی سیستم فرماندهی صحنه، به‌روزرسانی سیستم جامع مدیریت شرایط اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، انجام مطالعات جامع پدافند غیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و اجرای برنامه‌های مختلف به‌منظور ارتقای وضع پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری، به‌روزرسانی سیستم جامع مدیریت شرایط اضطراری جزیره خارک و همکاری و همراهی در انجام مطالعات جامع پدافند غیرعامل جزیره خارک انجام شده است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد