خیز ایران برای افزایش ظرفیت تولید گاز در خلیج فارس

 

به گزارش نفت دیلی، ایران در سال‌های آینده برداشت گاز از میدان‌های گازی واقع در خلیج فارس را با اجرای طرح‌های توسعه‌ای افزایش می‌دهد و آن‌گونه که سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس بیان می‌کند، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، میدان‌های کیش، بلال و فرزاد از مهم‌ترین این طرح‌هاست.

پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان بین ایران و قطر مشترک است. ایران با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای در این میدان اکنون ظرفیت برداشت روزانه تا ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز  را دارد و حدود ۷۵ درصد گاز کشور از این میدان تأمین می‌شود.

با این حال در سال‌های آینده احتمال افت فشار در این میدان وجود دارد و از اکنون ایران طرح‌هایی برای فشارافزایی و جبران کاهش تولید برنامه‌ریزی کرده است.

از آنجا که مصرف گاز نیز در کشور رو به افزایش است، تولید گاز در کشور باید افزایش یابد، بنابراین افزون بر افزایش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی، بهره‌برداری و توسعه دیگر میدان‌های گازی که اغلب در خلیج فارس متمرکزند، اولویت دارند.

شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان متولی توسعه پارس جنوبی، همچنین میدان‌های دیگر از جمله بلال، کیش، فرزاد و ... برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

۲ برنامه ایران برای فشارافزایی در پارس جنوبی

اسماعیل امیری، سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه در شرکت نفت و گاز پارس طرح‌های متعددی در حال اجراست، گفت: توسعه بخش دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی، تکمیل ردیف‌های باقیمانده فاز ۱۴، طرح توسعه میدان‌های کیش، بلال و فرزاد، تکمیل پایانه جاسک و بندر سیراف از مهم‌ترین طرح‌های در حال انجام ازسوی شرکت نفت و گاز پارس است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این طرح‌ها از چند ۱۰ میلیون دلار تا ۵ میلیارد دلار است.

 

سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت وگاز پارس با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها به ظرفیت برداشت گاز غنی کشور اضافه می‌شود، افزود: اجرای این طرح‌ها، از ۱۴ میلیون مترمکعب تا ۵۶ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت فرآورش یا برداشت گاز غنی اضافه می‌کند.

امیری به موضوع احتمال افت فشار گاز در میدان مشترک پارس جنوبی در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: در این زمینه دو سناریو و برنامه را هم‌زمان در دستور کار داریم. نخستین برنامه حفر چاه‌های جدید برای تولید بیشتر و جبران کاهش فشار گاز است. بحث فرآیند مناقصه‌های را جلو برده‌ایم و به‌زودی حفر چاه‌های جدید آغاز می‌شود.

به گفته وی، در مرحله دوم بحث پروژه‌های فشارافزایی را در دریا و خشکی پیش می‌بریم که کارهای مقدماتی انجام شده و به‌دنبال آغاز برنامه‌های اجرایی آن هستیم و در خشکی بحث پایلوت در حال انجام است.

تولید از فاز ۱۱ با ۴ چاه

سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس تأکید کرد: برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، دو برنامه پیش رو داریم. در گام نخست بحث تولید زودهنگام است که مقدمات کار انجام شده و کارهای اجرایی در دستور کار است. از ظرفیت‌های خالی موجود در سکوهای پارس جنوبی برای انتقال به موقعیت فاز ۱۱B در آینده نزدیک استفاده می‌شود و تولید از این فاز آغاز میشود.

امیری درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی به انجام مطالعات طراحی پایه و تفصیلی اشاره کرد و ادامه داد: مناقصه‌ها برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت گفت: در بحث تولید گاز هلیوم با دو شرکت دانش‌بنیان وارد مذاکره شدیم که یکی از آنها تا مرحله پایلوت پیش رفته‌ و نتایج آن رضایت‌بخش بوده است و به‌دنبال آن هستیم که صنعتی‌سازی آن را پیگیری کنیم.

ساخت ۲ گوی شناور ایرانی طرح گوره - جاسک

سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه وزیر نفت بر تکمیل طرح گوره - جاسک تا پایان سال تأکید کرد، افزود: طرح گوره - جاسک در سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری رسید و چند محموله نفت نیز از طریق این خط لوله صادر شد. برای ادامه کار دو گوی شناور در دست ساخت داریم که مراحل نهایی آنها در یارد خرمشهر در حال انجام است.

امیری با بیان اینکه اسکله و موج‌شکن پایانه جاسک نیز در حال ساخت است و درصدد هستیم هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهیم، تأکید کرد: هرکدام از این طرح‌ها، هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، منفعت بیشتری برای کشور به‌دنبال دارد  و به درآمدهای کشور اضافه می‌کند.

 

 



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد