اجرای طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه کلید خورد

 

به گزارش نفت دیلی، سقف قیمتی گروه هفت و استرالیا برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه از روز دوشنبه (۱۴ آذرماه) آغاز شد.

طرح سقف قیمتی برای صادرات محموله‌های دریایی نفت خام روسیه در حالی از امروز (دوشنبه، ۱۴ آذرماه) اجرا شد که غرب تلاش می‌کند مسکو را به‌دلیل آغاز تنش‌های روسیه و اوکراین تحریم کند، اما کرملین اعلام کرده است حتی اگر مجبور به کاهش تولید شود از این اقدام تبعیت نمی‌کند.

طرح سقف قیمتی افزون بر تحریم اتحادیه اروپا بر واردات محموله‌های دریایی نفت خام روسیه و تعهدهای مشابه از سوی ایالات متحده آمریکا، کانادا، ژاپن و انگلیس در نظر گرفته شده است.

طرح یادشده تنها در صورتی اجازه می‌دهد نفت روسیه با نفتکش‌های کشورهای عضو، شرکت‌های بیمه، بیمه‌های اتکایی و مؤسسه‌های اعتباری گروه هفت و اتحادیه اروپا به کشورهای ثالث ارسال شود که محموله‌ها با سقف قیمت تعیین شده (۶۰ دلار برای هر بشکه) یا کمتر از آن خریداری شود.

از آنجا که شرکت‌های مهم کشتیرانی و بیمه جهان در کشورهای عضو گروه هفت مستقر هستند، این سقف می‌تواند مسکو را برای فروش نفت به قیمت بالاتر با دشواری روبه‌رو کند.

روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان، روز یکشنبه (۱۳ آذرماه) اعلام کرد که سقف قیمتی تعیین‌شده را نمی‌پذیرد و حتی اگر مجبور به کاهش تولید شود به این شیوه محموله‌های نفتی خود را نمی‌فروشد.از زمانی که زمین‌شناسان اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم نفت و گاز را در باتلاق‌های سیبری کشف کردند، فروش نفت و گاز به اروپا یکی از منابع اصلی درآمدهای روسیه بوده است.

منبعی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: فرمانی در حال آماده شدن است تا شرکت‌ها و بازرگانان روس را از همکاری با کشورها و شرکت‌های هدایتگر و حامی سقف قیمتی منع کند.

در اصل، چنین فرمانی صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را به کشورها و شرکت‌های اعمال‌کننده آن ممنوع می‌کند.

با این حال، با تعیین سقف قیمتی ۶۰ دلار برای هر بشکه، اتحادیه اروپا و کشورهای گروه هفت انتظار دارند روسیه همچنان با وجود سود اندک به صادرات نفت خود ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که پس از توافق اتحادیه اروپا درباره سقف قیمتی برای نفت روسیه، پکن به همکاری‌های انرژی خود با روسیه بر اساس احترام و منافع متقابل ادامه خواهد داد.

سطح سقف قیمتی تعیین‌شده برای نفت خام روسیه قرار است از سوی اتحادیه اروپا و گروه هفت هر دو ماه یک‌بار بررسی و نخستین بررسی هم در اواسط ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی انجام شود.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این بررسی باید اثربخشی این اقدام، اجرای آن، پایبندی و همسویی بین‌المللی، تأثیر بالقوه بر اعضا و شریکان ائتلاف و تحولات بازار نفت را در نظر داشته باشد.

اتحادیه اروپا از پنجم فوریه (۱۶ بهمن‌ماه) فرآورده‌های نفتی روسیه را تحریم خواهد کرد، هرچند سطح آن هنوز مشخص نشده است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد