طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲ دهه در مدار تولید قرار می‌گیرد

 

به گزارش نفت دیلی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در پارس جنوبی و دیگر میدان‌ها برای افزایش تولید گاز طبیعی در کشور گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن‌ماه امسال پس از دو دهه به مدار تولید می‌آید.

محسن خجسته‌مهر در آیین پایانی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در منطقه عسلویه که با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما و پس از بازدید از دکل حفاری مستقر در موقعیت ۱۱B برگزار شد، با اشاره به اینکه صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است، گفت: آنچه در منطقه پارس جنوبی مشاهده می‌کنیم حاصل سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد دلاری طی دو دهه است و این از افتخارهای جمهوری اسلامی ایران است.

وی از برداشت روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی خبر داد و افزود: بیش از ۷۰ درصد گاز کشور از این میدان مشترک برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که تولید، جهاد است، تصریح کرد: اکنون ۲۷ میلیارد دلار پروژه در بخش بالادست منطقه پارس جنوبی در حال اجراست.

خجسته‌مهر صیانت از ذخایر گازی را مأموریتی مهم دانست و گفت: ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه مهم تولید را به‌عهده داریم و مردم نیز در صیانت از ذخایر گازی نقش مهم و ویژه‌ای در مسیر مصرف بهینه و صرفه‌جویی دارند.

وی با اشاره به یک اقدام جهادی و مهم در طرح توسعه فاز ۱۱ گفت: این فاز سال‌ها بلاتکلیف مانده بود و در هشت سال گذشته نیز هیچ‌گونه اقدامی در آن انجام نشده است، قرارداد با یک شرکت خارجی در گذشته نیز به علت تحریم‌ها به نتیجه خاصی منتهی نشد و آن شرکت نیز از قرارداد کناره‌گیری کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت سیزدهم اقدام‌های فوری در این بخش آغاز شد و اکنون حفاری چهار حلقه چاه گاز آن تکمیل شده است.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه دو ردیف پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به مرحله شیرین‌سازی رسیده است، تصریح کرد: توسعه میدان مشترک بلال که در ادامه میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد نیز آغاز شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از سکوهای گازی میدان پارس جنوبی که از سال ۹۴ معطل مانده و تولید آن متوقف شده بود، کار ترمیم چاه‌های آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان گازی پارس شمالی، بیان کرد: با توسعه میدان کیش و توسعه ۱۳ میدان گازی در بخش خشکی و دیگر میدان‌های پرشمار در سال‌های آینده ۵۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان صداوسیما و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی و دکل حفاری مستقر در طرح توسعه فاز ۱۱ بازدید کردند.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد