فروش میانکاله منتفی است

ایسنا/مازندران معاون محیط زیست طبیعی مازندران با بیان اینکه فعالیت‌های انسانی در حوزه تالاب همگام با طبیعت نیست، گفت: تهدیدات انسانی، بحث حقابه و مصرف سم و کود نیز موجب شده تالاب وضعیت خوبی نداشته باشد و همگام با طبیعت نباشد. این نشان می‌دهد که در فعالیت‌های انسانی در حوزه آبریز خوب عمل نکردیم.

 
 
روح الله اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز میانکاله، اظهار کرد: میانکاله از چندین عنوان حفاظتی برخوردار است که با عناوین ذخیره‌ گاه زیست کره، پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی شهرت دارد.
 
 
وی با تاکید بر اینکه ارزش‌های اکولوژیک میانکاله بر کسی پوشیده نیست، افزود: این منطقه به‌دلیل اینکه حوزه اثرگذار چندین روستا و چندین شهر مازندران و گلستان است در معرض تعارضات انسانی و طبیعی قرار گرفته و مهم‌ترین مسئله خشکی تالاب است.
 
 
معاون حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه در چند سال اخیر روند خشکی تالاب میانکاله افزایش پیدا کرده است و همچنان ادامه دارد، افزود: ۳۰درصد از سطح تالاب که نزدیک به ۱۵ هزار هکتار از پهنه‌ی آبی تالاب خشک شده را از دست دادیم و از آنجایی که منابع آبی آب شیرین از بالادست تامین نمی‌شود به لحاظ کیفی نیز تالاب در معرض تهدید است.
 
 
اسماعیلی با بیان اینکه فعالیت‌های انسانی در حوزه تالاب همگام با طبیعت نیست، تصریح کرد: تهدیدات انسانی، بحث حقابه و مصرف سم و کود نیز موجب شده تالاب وضعیت خوبی نداشته باشد و همگام با طبیعت نباشد. این نشان می‌دهد که در فعالیت‌های انسانی در حوزه آبریز خوب عمل نکردیم.
 
 
حمله‌ی جرگه‌ای شکارچیان در تالاب میانکاله
 
 
وی درباره مسئله شکار پرندگان و چالش‌های موجود نیز، گفت: در بحث شکار نیز به جهت محدودیت‌های شکار که به لحاظ قانونی در حال اعمال است از سمت استان گلستان و بندر ترکمن طی دو سال اخیر با شیوه جدیدی از شکار مواجهیم که به صورت جرگه‌ای حمله می‌کنند و کار حفاظت را برای همکاران ما دشوار کردند.
 
 
معاون محیط زیست طبیعی مازندران، افزود: به همین جهت دست یاری به سوی نیروهای نظامی و امنیتی مازندران و گلستان دراز کردیم و از آنها کمک خواستیم تا جلوی این شکارچیان که مخرب محیط زیست هستند گرفته شود.
 
 
فروش میانکاله منتفی است
 
 
اسماعیلی در پاسخ به مسئله فروش میانکاله؛ این موضوع را رد کرد و گفت: محدوده تالاب میانکاله قسمت اعظم از آن منابع ملی و غیر قابل فروش است اگر بخشی از آن که در اختیار بخش خصوصی و غیر ملی است تنها در صورتی که مستثنیات قانونی داشته باشد محدودیتی برای فروش برای او وجود ندارد.
 
 
وی افزود: مرجع اعلام منابع ملی و غیر ملی سازمان منابع طبیعی است زیرا حفاظت با منافع قانونی افراد در تعارض نیست اما منابع ملی قابل فروش نیست و درباره میانکاله با حساسیت ‌های موجود موضوعیت ندارد.
 
 
وی ادامه داد: افرادی که مالکیت خصوصی در میانکاله دارند در چهارچوب قانون مجوز فعالیت‌هایی که با بحث حفاظت انطباق دارد را نیز دریافت خواهد کرد.
 
 
فروش تالاب میانکاله بازی رسانه‌ای
 
 
این مسئول گفت: در سال ۱۳۴۲ از طریق پایش هوایی مستثنیات قانونی میانکاله شناخته شد و منابع ملی مرزهایش مشخص و به‌ نام دولت ملی اعلام ‌شد.
 
 
معاون محیط زیست طبیعی مازندران، تصریح کرد: اراضی که در اختیار اشخاص بود مستثنیات قانونی شناخته شد و اگر منابع طبیعی اعلام‌ کند منعی ندارد اما به‌نظر می‌رسد مطرح کردن فروش میانکاله بازی رسانه‌ای است زیرا امکان فروش منابع ملی وجود ندارد تخلف محسوب می‌شود.
 
 
تلفات پرندگان میانکاله به صفر رسید
 
 
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی پرندگان و مرگ و میرهای گذشته حیات وحش در این تالاب اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته تلفات آماری پرندگان را مشاهده نکردیم و به لحاظ جمعیت پرندگان، سرشماری‌هایی که انجام شده جمعیت پرندگان نسبت به سنوات قبل کمتر شده اما تلفات جدید نداشتیم و تالاب رو به پایداری است.
 
 
وی افزود: تلفات حیات وحش در میانکاله همانطور که پیش از این توسط مراجع سازمان دامپزشکی اعلام شده بود به دلیل سم بوتولیسم بود که موجب مرگ و میر پرندگان شد و خوشبختانه در حال حاضر مرگ و میر به صفر رسیده است.
 
 
معاون محیط زیست طبیعی مازندران از مردم دوستدار محیط زیست خواستار کمک و همراهی شد و گفت: ما دست نیاز به سمت مردم دراز می‌کنیم بحث حفاظت موضوعی همه جانبه است دستگاه‌های اجرایی باید در زمینه حفاظت کمک کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.
 
 
اسماعیلی گفت: از سال ۱۳۹۸ در سطح ملی ستاد حفاظت از تالاب‌ها که با ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد، حفاظت تالاب میانکاله نیز در دستور کار قرار گرفت که مصوبات خوبی داشتیم.
 
 
وی با اشاره به اینکه تامین منابع مالی یکی از دلایلی بود که مصوبات حالت اجرایی ۱۰۰ درصد پیدا نکردند، یادآور شد: در این راستا دستگاه‌های اجرایی و مردم باید در زمینه حفاظت از تالاب‌ها و تالاب میانکاله که منحصربه فرد است کمک کنند تا گام‌های اساسی در حفاظت از این موهبت الهی برداشته شود.


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد