تداوم فضاسازی‌ کی‌یف علیه ایران و روسیه

پتهران – ایرنا – یک مقام دفاعی اوکراین در راستای تداوم جوسازی‌های اخیر در مورد روابط نظامی ایران و روسیه مدعی شد که روسیه به دنبال واردات پهپاد و موشک بالستیک از ایران است.
 
 
به گزارش ایرنا، روزنامه پراودای اوکراین نوشت که سرهنگ یوری ایهنات (Yuriy Ihnat) سخنگوی نیروی هوایی اوکراین شب گذشته و در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که روسیه به دنبال دریافت موشک های بالستیک ایران است و پدافند هوایی اوکراین در برابر این جنگ‌افزار کارایی ندارد.
 
 
وی ضمن تاکید بر اهمیت دریافت سامانه های پدافند هوایی پاتریوت و اس ای ام پی – تی (SAMP/T)، خبر داد که ایتالیا و فرانسه آمادگی خود را برای انتقال این سامانه ها به اوکراین اعلام کرده اند.
 
 
به ادعای این نظامی اوکراینی، موشک های ساخت ایران تهدید هوایی اصلی علیه این کشور به شمار می روند. وی مدعی شد که روسیه قصد خود برای دریافت پهپادهای انتحاری و موشک های فاتح و ذوالفقار از ایران را کنار نگذاشته است.
 
 
در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو نیز دیشب در سفر به کره جنوبی مدعی شه بود که روسیه "جنگ افزار بیشتری از کشورهایی مانند ایران و کره شمالی تهیه می‌کند."
 
 
این در حالی است که "کایرلو بودانوف"، رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، چندی پیش تصریح کرده بود که ایران هیچ موشکی در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار نداده است.
 
 
وی ادعا کرد که روسیه در تلاش است تا از ایران مهمات بخرد و می خواهد که ایرانی‌ها به آنها موشک های بالستیک بفروشند؛ "با این حال، ایران هرگز حتی یک موشک تحویل نداده است."
 
 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفت: ما مقدار محدودی پهپاد ماهها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.
 
 
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز تاکید کرده است: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.
 


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد