افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت گفت: دولت و وزارت نفت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و مردم به شایعات در این زمینه توجه نکنند.

جواد اوجی در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار شایعاتی درباره افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: بارها اعلام شده است که هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزینی در دستور کار دولت، وزارت نفت و مجلس نیست.

وی درباره وضع قیمت نفت در بازارهای جهانی افزود: با تصمیم اعضای اوپک‌پلاس مصوب شد تا پایان سال ۲۰۲۳ تولید نفت جهانی ۲ میلیون بشکه کاهش یابد تا قیمت نفت متعادل شود، در چند هفته گذشته مذاکراتی میان اعضای اوپک‌پلاس در کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) انجام شد و همه بر این نظر بودند برای جلوگیری از افت قیمت، یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت دیگر هم در سال ۲۰۲۳ کاهش تولید داشته باشیم که این موضوع در نشست وزارتی اوپک‌پلاس نهایی خواهد شد.

 

وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران یکی از اعضای فعال در اوپک‌پلاس است، تصریح کرد: با تصویب همین مقدار کاهش ازسوی اوپک‌پلاس قیمت نفت در بازارهای جهانی ۸ تا ۱۰ درصد افزایش یافت.

اوجی ادامه داد: آمریکایی‌ها فشار زیادی آوردند که اوپک‌پلاس افزایش تولید داشته باشد، اما همه اعضا نظرشان بر این نبود و جمهوری اسلامی ایران نیز مصر بود این اتفاق بیفتد، از این رو در کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس این اتفاق رقم خورد.

وی گفت: در موضوع کاهش تولید نفت در اوپک‌پلاس اجماع مطلوبی میان اعضای اوپک‌پلاس از جمله ایران، عربستان، کویت عراق و روسیه برقرار است.

ثبت رکورد جدید در فروش نفت

وزیر نفت با اشاره به ثبت رکوردی تازه در فروش نفت گفت: ما در سال ۱۴۰۱، ۲۰۳ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ و ۹۰ میلیون بشکه هم بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت فروختیم و به بیش از ۹۲ درصد تکالیف خود در بودجه عمل کردیم.

اوجی با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای جلوگیری از خام‌فروشی اظهار کرد: پارسال یک پالایشگاه گازی و یک پتروپالایشگاه (فاز ۲ پالایشگاه آبادان) به بهره‌برداری رسید و امسال هم افتتاح پروژه‌ها ادامه خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به رقم تسویه بدهی‌های گازی عراق به ایران گفت: همه پول‌های فروش گاز در بانک TBI دریافت می‌شود. البته شروطی دارند که این پول‌های دریافتی برای خرید دارو و کالاهای اساسی اختصاص داده شود که به طرف عراقی گفتیم این محدودیت برداشته شود و امیدواریم با رایزنی‌ها این اتفاق بیفتد.

بهره‌برداری از نخستین مجتمع جمع‌آوری گازهای همراه در دولت سیزدهم

وزیر نفت افزود: نخستین مجتمع جمع‌آوری گازهای همراه نفت در دولت سیزدهم واقع در منطقه هویزه طی چند هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد که روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل از میدان‌های غرب کارون، آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران و یاران جمع‌آوری و تبدیل به ارزش افزوده می‌شود.

اوجی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری این پروژه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده و اشتغال‌زایی ۵ هزار نفری را به همراه داشته است.

وی با اشاره به سوخت‌رسانی در نوروز امسال اظهار کرد: در ایام نوروز هیچ یک از ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه بنزین کشور، کمبود نداشت. امروز هم رئیس‌جمهوری در نشست هیئت دولت از همه دستگاه‌ها تشکر کرد. 



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد