صادرات محصولات پتروشیمی با برند ایرانی

 

به گزارش نفت دیلی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از صادرات اوره با برند ایرانی خبر داد و گفت: ۶۹ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ تولید و درآمد ۲۶ میلیارد دلاری برای این صنعت محقق شد.

مرتضی شاهمیرزایی عصر روز شنبه (نوزدهم فروردین‌ماه) در نشست هم‌اندیشی و دیدار صمیمی با اصحاب رسانه، یکی از مخاطبان اصلی شعار سال را که «مهار تورم و رشد تولید» نامیده شده است شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان و اظهار کرد: در بخش مهار تورم اختیارات شرکت ملی صنایع پتروشیمی محدود است، اما تلاش می‌شود تا جایی که امکان دارد کمیته تخصصی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

 

وی درباره معاملاتی که هفته نخست امسال انجام شد، ادامه داد: این موضوع خارج از اختیارات شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و سایر دست‌اندکاران بورس کالا و همکاران وزارت اقتصاد و مسئولان مربوطه باید در مورد معاملات انجام‌شده تصمیم بگیرند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد سال ۱۴۰۲ برای صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: صنعت پتروشیمی امسال برنامه‌های بلندپروازانه‌ای در دستور کار دارد. صنعتگران صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ فراتر از برنامه تعهد خود را انجام دادند.

متنوع‌سازی بازارهای صادراتی

شاهمیرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در تولید، تکمیل طرح‌ها و تأمین ارز کشور در سال ۱۴۰۱ موفق عمل کرد، گفت: بازارهای صادراتی تازه‌ای برای محصولات پتروشیمی تعریف و دستاوردها و ظرفیت‌های صنعت پتروشیمی به کشورهای مختلف دنیا معرفی شد از جمله سیبری در قطب شمال و برزیل در آمریکای جنوبی. ذخایر عظیم نفت و گاز ایران نیز پشتوانه فعالیت بلندمدت صنعت پتروشیمی ایران و مزیت اصلی این صنعت است.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱ تلاش شد اعلام شود صنعت پتروشیمی ایران روی پای خود پیش می‌رود و بعد از آمایش سرزمین و مطالعات لازمه کار توسعه صنعت را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه از پارسال تلاش زیادی برای معرفی محصولات صنعت پتروشیمی ایران به دنیا شد، ادامه داد: زمان زیادی بود که اوره ایران به نام دیگر کشورها در دیگر کشورها عرضه می‌شد و تلاش شد با قبول ریسک تحریم‌ها، این محصول با برند ایرانی عرضه شود، بنابراین هم‌اکنون زمان آن رسیده که سایر محصولات پتروشیمی ایران نیز با برند ایرانی به کشورهای دیگر صادر شود که این به نفع استقلال کشور است تا صادرات محصولات و خدمات فنی و تخصصی به‌طور مستقیم از طریق ایران صورت گیرد.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی تا رسیدن به استقلال کامل راه آسانی در پیش ندارد، گفت: حدود ۸۰ درصد توسعه طرح‌های پتروشیمی با تکیه بر داخلی‌ها انجام می‌شود که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای مابقی آن برنامه منسجم و فشرده‌ای آماده کرده و پیگیری می‌کند که این هدف با کمک صنعتگران و متخصصان، مراکز علمی و پژوهشی و دانش‌بنیان‌ها محقق خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: کمک شما اصحاب رسانه به صنعت پتروشیمی کمک تاریخ‌ساز و ماندگاری خواهد بود، به‌طوری‌ که با پیگیری‌های شما به ما در داخلی‌سازی و توسعه این صنعت کمک شایانی می‌شود.

عرضه ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما در ۱۴۰۱

معاون وزیر نفت اعلام کرد: پارسال در مجموع حدود ۲۷ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی ایران به ارزش حدود ۱۶ میلیارد دلار صادر شد که نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه و کمک به تأمین ارز کشور شد.

شاهمیرزایی افزود: همچنین پارسال حدود ۱۲ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی نیز در داخل به فروش رفت که ارزش آن معادل ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ممکن است تثبیت نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها، توسعه این صنعت را به سمت خام‌فروشی حرکت دهد، اظهار کرد: راهبرد اساسی نظام از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مهار تورم و رشد تولید اعلام شده است، بنابراین راهبرد مهار تورم در دستور کار قرار گرفته است. گرچه ما معتقدیم که باید مذاکراتی با مسئولان دولتی داشته باشیم، زیرا دیدگاهی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی وجود دارد که اگر با قیمت رسمی و مبادله‌ای محصولات پتروشیمی در سامانه بورس کالا عرضه شود، تأثیری چندان در قیمت ندارد، اما بازیگران دیگری در این پازل وجود دارند که نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: نرخ ۳۶۴۰۰ تومان برای هفته نخست فروردین‌ماه لحاظ شد، اما بلافاصله به‌دلیل اینکه اعلام شد این تأثیر بر تورم دارد، نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به عنوان نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی تابع سیاست‌های کلانی است که از سوی دولت، مجلس و مسئولان بالادستی اتخاذ می‌شود.

پیش‌بینی تولید ۸۰ میلیون تنی در سال ۱۴۰۲

شاهمیرزایی تصریح کرد: سیاست دولت در سال گذشته به این صورت بود که عرضه محصولات پتروشیمی در بورس داخل، همچنین ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی با نرخ یکسان داخلی ارزش‌گذاری شود که بازه آن از حدود ۲۳۵۰۰ تومان تا ۲۸۵۰۰ تومان بود.

وی با بیان اینکه تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ رشد خوبی داشت، به‌طوری که از رقم ۶۹ میلیون تن عبور کرد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در صورتی که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به‌طور پایدار تأمین شود، تولید این صنعت امسال به مرز ۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: امسال ۱۰ مجتمع جدید پتروشیمی به بهره‌برداری خواهند رسید و ظرفیت صنعت پتروشیمی از مرز ۹۵ میلیون تن در سال عبور خواهد کرد. تمام توسعه صنعت پتروشیمی به غیر از طرح اسلام‌آباد غرب از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

 

شاهمیرزایی بیان کرد: اعلام کردیم که همه ظرفیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به‌طور تمام قد در اختیار بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم تا برنامه تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی محقق شود.

 

بازاریابی در اقصی نقاط دنیا

 

وی با اشاره به اینکه همچنان امسال هم بازاریابی محصولات پتروشیمی در اقصی نقاط دنیا در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، اظهار کرد: اجرای ۲۱ بسته طرح‌های پتروشیمی در زمینه تکمیل زنجیره ارزش نیز به جد پیگیری می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تمدید ۶ ماهه برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون طرح‌های برنامه هفتم توسعه در صنعت پتروشیمی در حال پیگیری است که وعده اجرای ۳۷ طرح در پایان برنامه هفتم توسعه را محقق کند.

 

به گفته شاهمیرزایی، صنعت پتروشیمی پارسال موفقیت بزرگی را به افتخارات خود اضافه کرد و به جرگه صادرکنندگان کاتالیست به‌طور رسمی پیوست و کشورهای شمالی ایران، اروپایی و شرق دور مشتریان ایران شدند.

 

وی درباره سیاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی در فروش اعتباری محصولات پتروشیمی گفت: فروش اعتباری محصولات پارسال محقق شد و از میانگین ۱۱ درصد به ۲۳ درصد رسید. این سیاست اصولی را همسو با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صمت انجام شد، پیگیری و عملیاتی کردیم. امسال هم برای افزایش این مقدار تلاش می‌شود.

 

معاون وزیر نفت صنعت پتروشیمی را صنعت نخست آینده کشور عنوان و تصریح کرد: محصولات پتروشیمی مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر در کشور است و باید به سمت تولید محصولات نهایی حرکت و حداکثر ارزش افزوده را ایجاد کنیم.

 

شاهمیرزایی، برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی IPF در ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت‌ماه، بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در پایان اردیبهشت‌ماه و نمایشگاه ایران‌پلاست در انتهای شهریورماه را سه رویداد مهم در سال ۱۴۰۲ برای تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت پتروشیمی دانست.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد