افزایش قیمت رسمی فروش نفت خام عربستان به مشتریان آسیایی

 

به گزارش نفت دیلی، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام نوع سبک عربی به مشتریان آسیایی را برای تحویل در ماه مه و برای سومین ماه پیاپی افزایش می‌دهد.

عربستان سعودی ممکن است قیمت نفت خام برای تحویل به مشتریان آسیایی در ماه مه را پس از اعلام غیرمنتظره کاهش داوطلبانه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) با هدف جلوگیری از افت قیمت‌های جهانی نفت خام  افزایش دهد، این در حالی است که انتظار می‌رود تقاضای چین در سه ماه دوم با پایان دوره تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌ها افزایش یابد.

 

شرکت سعودی آرامکو قیمت رسمی فروش ماه مه نفت خام «سبک عربی» را برای عرضه به مشتریان آسیایی ۲ دلار و ۸۰ سنت برای هر بشکه بیشتر از میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های عمان/ دوبی تعیین کرد که این رقم نسبت به ماه آوریل ۳۰ سنت افزایش نشان می‌دهد.

 

بازار نفت انتظار داشت اعلام قیمت‌های فروش رسمی نفت آرامکو بازتاب‌دهنده اختلاف قیمتی در سه ماه نخست و سوم باشد و قیمت‌ها را کاهش دهد، در ماه مارس، اختلاف قیمتی حدود ۳۰ سنت کاهش یافت.

 

اعضای اوپک‌پلاس با اعلام برنامه کاهش داوطلبانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای از سوی برخی تولیدکنندگان این ائتلاف از یکم ماه مه تا پایان سال ۲۰۲۳ افزون بر برنامه کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از نوامبر پارسال تا پایان امسال، بازارهای جهانی نفت خام را غافلگیر کرد.

 

عربستان همچنین در ماه مه قیمت رسمی فروش نفت خام را برای انواع نفت خام متوسط و سنگین عربی که نسبت به نفت خام سبک عربی گوگرد بیشتری دارند، به‌ترتیب ۳۰ سنت و ۵۰ سنت افزایش داد.

 

افزایش قیمت در نفت خام سنگین عربی به‌دنبال تقاضای قوی‌تر برای انواع نفت خام سنگین‌ در منطقه رخ داده است، زیرا پالایشگاه‌های تازه‌ای که برای فرآوری نفت خام سنگین طراحی شده‌اند، مانند پالایشگاه جی‌یانگ پتروچاینا به بهره‌برداری می‌رسند.

 

یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: قیمت‌های رسمی فروش نفت خام بالاتر بی‌شک حاشیه سود پالایشگاه‌ها را خواهند خورد، پرسش کلیدی این است که کاهش تولید عربستان چه زمانی بر عرضه به خریدارانش تأثیر می‌گذارد.

 

فعالان بازار انتظار داشتند که کاهش تولید اوپک‌پلاس سبب شود پالایشگاه‌های آسیایی به‌دنبال عرضه بیشتر از روسیه، آفریقا و قاره آمریکا باشند.

سعودی آرامکو همچنین نفت نوع «سبک عربی» را در ماه مه  یک دلار برای هر بشکه بیشتر از نفت خام شاخص برنت دریای شمال (ICE) به منطقه شمال غربی اروپا عرضه کرد که نسبت به ماه آوریل بدون تغییر است.

قیمت رسمی فروش عربستان برای تحویل در ماه مه به مشتریانش در ایالات متحده آمریکا هم به ارزش مثبت ۶ دلار و ۷۵ سنت برای هر بشکه نسبت به شاخص خام ترش آرگوس (ASCI) تعیین شد که ۱۰ سنت بیشتر از آوریل است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد