موافقت گروه ۷ با کاهش مصرف گاز و شتاب‌بخشی به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

 به گزارش نفت دیلی، وزیران انرژی کشورهای عضو گروه هفت (G7) با کاهش مصرف گاز طبیعی و سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر موافقت کردند.

اگنس پانیر-روناچر، وزیر انتقال انرژی فرانسه روز شنبه (۲۶ فروردین‌ماه) در نخستین روز از گفت‌وگوهای وزیران تغییرات اقلیمی و انرژی کشورهای عضو گروه هفت در ساپورو واقع در شمال ژاپن به خبرنگاران گفت: اعضای گروه هفت با کاهش مصرف گاز و افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر و در عین حال  شتاب‌بخشی به روند حذف سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از ساخت نیروگاه‌های جدید با سوخت زغال‌سنگ موافقت کردند.

وی افزود: وزیران محیط زیست و انرژی گروه هفت نتوانستند درباره تاریخ مشخص برای حذف کامل استفاده از سوخت زغال‌سنگ به توافق برسند.

وزیر انتقال انرژی فرانسه با بیان اینکه اعضای گروه هفت توافق کرده‌اند نخستین واکنش به بحران انرژی باید کاهش مصرف انرژی و گاز باشد، تصریح کرد: ما باید به روند حذف سوخت‌های فسیلی شتاب بخشیم.

یک منبع به رویترز گفت: اعضای گروه هفت تصمیم گرفتند تولید برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر را به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش دهند.

وی افزود: به نظر می‌رسد وزیران محیط زیست و انرژی گروه هفت در حال بررسی تعیین اهدافی برای رساندن ظرفیت تولید انرژی خورشیدی به حداقل یک تراوات و ظرفیت نیروی بادی در دریا به ۱۵۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ میلادی هستند.

ژاپن که به‌شدت نیازمند واردات انرژی است، برای حفظ دریافت محموله‌های گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در سبد انرژی خود به‌عنوان سوخت انتقالی، تلاش می‌کرد سرمایه‌گذاری‌ها برای صنعت گاز باقی بماند و در این زمینه حمایت بعضی اعضا را هم به‌دست آورد.

وزیر انتقال انرژی فرانسه گفت: ضرورت تأمین گاز کوتاه‌مدت است و بدان معنا که ما نمی‌توانیم در زمینه ظرفیت‌های تازه اکتشاف گاز سرمایه گذاری کنیم.

پانیر-روناچر افزود: انرژی هسته‌ای هم به‌عنوان راه‌حلی برای پدیده انتقال انرژی و امنیت تأمین انرژی حمایت می‌شود.

این رویداد همچنین بر نیاز به کمک به اقتصادهای نوظهور در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از جمله از طریق تأمین مالی تمرکز کرده است.

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن در آیین گشایش این رویداد با اشاره به کشورهای «جهان جنوب» (Global South)  گفت: کشورهای عضو گروه هفت افزون بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود باید اقدام‌هایی مشخص برای دستیابی به کاهش انتشار در سطح جهانی انجام دهند.

وی افزود: وزیران محیط زیست و انرژی کشورهای عضو گروه هفت مایل هستند درباره راه‌های استفاده از منابع مالی به‌منظور کمک به کاهش کربن در صنایع مذاکره کنند.

سلطان الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات متحده عربی در نشستی غیرعلنی گفت: درباره  تأمین مالی بخش آب‌وهوا، ما باید معامله عادلانه‌تری برای کشورهای «جهان جنوب» انجام دهیم.

وی ادامه داد: کشورهای توسعه‌یافته ابتدا باید تعهد ۱۰۰ میلیارد دلاری خود را که بیش از یک دهه پیش به کشورهای در حال توسعه داده بودند، انجام دهند.

موضوع انتشار گازهای گلخانه‌ای در اقتصادهای نوظهور از دیرباز مورد توجه کشورهای توسعه‌یافته بوده است.

آلدن مایر، از همکاران ارشد در اندیشکده تغییرات اقلیمی E3G گفت: با این حال ثروتمندترین کشورهای جهان باید برای کمک به اقتصادهای نوظهور در کاهش کربن بیشتر تلاش کنند.

وی در یک نشست توجیهی پیش از آغاز نشست وزیران محیط زیست و انرژی گروه هفت گفت: مسئولیت گروه هفت و دیگر کشورهای توسعه‌یافته برای تأمین مالی و بسیج مالی بخش خصوصی برای کمک به کربن‌زدایی از صنایع کشورهای در حال توسعه وجود دارد.

مایر گفت: کشورهای عضو گروه هفت باید رهبری بسیار قوی‌تری در استفاده از منابع مالی و فناوری برای کمک به کشورهای در حال توسعه به‌منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشند.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد