سال ۱۴۰۲ به‌طور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد

 

به گزارش نفت دیلی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه امسال به‌طور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی افتتاح می‌شود، گفت: ظرفیت نصب‌شده این صنعت تا پایان سال به حدود ۹۵ میلیون تن در سال می‌رسد.

مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با تبریک عید سعید فطر اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افتتاح طرح‌ها در این صنعت در سال ۱۴۰۲ بناست به‌طور میانگین هر ماه یک طرح به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان سال به سالانه حدود ۹۵ میلیون تن می‌رسد.

وی افزود: هم‌اکنون ۷۰ مجتمع تولیدی در صنعت پتروشیمی با ظرفیت نصب‌شده (اسمی) ۹۲ میلیون تن با توان تولید بیش از ۵۵۰ گرید انواع محصول شیمیایی و پلیمری در کشور فعال هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های صداوسیما با حضور صاحب‌نظران، دانشمندان و فناوران بیش از ۱۵ کشور دنیا برگزار می‌شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی برای سال ۱۴۰۲، امسال می‌تواند یکی از سال‌های خوب برای صنعت پتروشیمی باشد، تأکید کرد: تلاش شده است صنعت پتروشیمی ایران در سالی که با نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، کارنامه قابل قبول و درخشانی ارائه کند که برای تحقق آن همه باید تلاش کنیم.

وی به وجود بیش از ۱۵ هزار کارگاه کوچک و بزرگ در کشور که خوراک آنها از صنعت پتروشیمی تأمین می‌شود، اشاره کرد و گفت: برای چرخش مطلوب این واحدهای تولیدی باید خوراک آنها به مقدار کافی در صنایع پتروشیمی تولید شود، بنابراین نقش فناوران و سرمایه‌گذاران در این میان بسیار حائز اهمیت است تا از مرحله خام‌فروشی به سمت ارزش‌آفرینی بیشتر از مواد خام و نیمه‌خام و درنتیجه افزایش اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی حرکت کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: هدف مهم تکمیل زنجیره ارزش، دستیابی به همه محصولات پتروشیمی است که در سراسر دنیا تولید می‌شود، بنابراین باید واحدهای لازم احداث و همه محصولات تولید شود.

ایران هم باید به فکر خود باشد

شاهمیرزایی با بیان اینکه چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند تازه‌ترین دستاوردها و هم‌افزایی‌ها برای عبور از این مرحله و تولید همه محصولات راهبردی پتروشیمی را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهد و ما را برای رسیدن به این مهم یاری کند، اظهار کرد: دعوت و جذب فعالان صنعت پتروشیمی از کشورهای مختلف دنیا از اهداف مهم این همایش است زیرا ما هم باید در میان کشورهای در حال توسعه به فکر خودمان باشیم و این رویدادی است که می‌تواند همه فعالان این حوزه را جمع  کند و از سد تحریم‌های یکجانبه عبور دهد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این همایش مسیر را برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به صنعت پتروشیمی باز می‌کند، بیان کرد: این همایش طی دو روز با بررسی موضوعات خوراک، محصولات، زنجیره تأمین، راه‌حل‌ها و فناوری‌های پیشرفته، یکپارچه‌سازی و هماهنگی میان واحدهای پتروشیمی و پالایشی، روند تولید و بازار، بازار متانول و بحران جهانی انرژی و آینده صنعت پتروشیمی برگزار می‌شود.

 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، برگزاری چهار کارگاه و نمایشگاه جانبی در طول برگزاری این همایش را هم از فرصت‌های بسیار مطلوب برای تعامل میان شرکت‌کنندگان دانست.

شاهمیرزایی تأکید کرد: خوشبختانه ایران با منابع عظیم هیدروکربوری مشکل تأمین خوراک ندارد و پایداری خوراک صنعت پتروشیمی از فرصت‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاران است تا آن را در اختیار این صنعت قرار دهند.

اعلام آمادگی خارجی‌ها برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران

وی با اشاره به اینکه چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با محوریت «زنجیره ارزش، فرصت‌های جدید» برگزار می‌شود، گفت: فعالانی از کشورهای برزیل، چین، روسیه و برخی کشورهای اروپایی در این همایش حضور دارند، اما به‌دلیل امکان اعمال تحریم‌ها امکان سخنرانی و ارائه اطلاعات برای آنها وجود ندارد.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه در بحث گسترش دیپلماسی انرژی دعوت از سرمایه‌گذاران کشورهای همسو از سیاست‌های ماست، افزود: این کشورها در حال انجام کارهای مقدماتی برای حضور مستقیم در طرح‌های پتروشیمی ایران هستند.

شاهمیرزایی ادامه داد: بسته‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی آماده است و سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در طرح‌های پتروشیمی هاب‌های مکران و جاسک اعلام آمادگی کرده‌اند، اما به‌دلیل تحریم‌ها امکان اعلام آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز در ۲۵ درصد از صنعت پتروشیمی اعم از کالا، تجهیزات و مواد شیمیایی وابسته هستیم، گفت: این بخش شامل کالا و تجهیزات گران قیمت و فناوری برتر (های‌تک) است و ما به‌دنبال آن هستیم که با کمک فناوران داخلی این مقدار وابستگی را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس (ان‌جی‌ال ۳۲۰۰) به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: عمده مجتمع‌هایی که امسال آماده راه‌اندازی است، طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش است.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه باید در توسعه صنعت پتروشیمی به سمت اجرای واحدهایی حرکت کرد که آسیب‌پذیری کمتری در تأمین خوراک داشته باشند، تصریح کرد: براساس آمار رسمی ثبت‌شده بانک مرکزی، حدود ۱۴ میلیارد دلار ارزش صادرات محصولات پتروشیمی است و ۲ میلیارد دلار هم از محل این صادرات برای تأمین کالا و تجهیزات مصرف شده است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد