اعتراض ژاپن به روسیه در ارتباط با جزایر مورد مناقشه

 سخنگوی کابینه ژاپن امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری گفت: توکیو مراتب اعتراض خود را به روسیه بابت تصمیم این کشور در قرار دادن یک نهاد غیردولتی ژاپنی در فهرست سیاه، ابراز کرده است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز جمعه دفتر دادستان کل روسیه اعلام کرد که تصمیم گرفته تا فعالیت‌های سازمان غیردولتی ژاپنی به نام "لیگ ساکنان چیشیما و هابومای" را در خاک روسیه "نامطلوب" اعلام کند.

 

دفتر دادستانی روسیه همچنین اعلام کرد، از آنجا که این سازمان به دنبال تصرف بخشی از خاک روسیه است که جزایر "کناشیر"، "ایتوروپ" و "زنجیره لسر کوریل" نام دارند و بخش‌هایی از جزایر کوریل هستند، فعالیت‌های این نهاد غیردولتی با هدف نقض یکپارچگی قلمروی روسیه است که تهدیدی علیه بنیاد نظم قانون اساسی و امنیت کشور محسوب می‌شود.

 

"هیروکازو ماتسونو"، دبیر کابینه ژاپن این اقدام دولت مسکو را مورد انتقاد قرار داد.

 

وی به خبرنگاران گفت، این نهاد غیردولتی مدت‌هاست که با نظرات مردمی کار می‌کند و رهبری جنبشی را برای امضای یک توافق صلح بین مسکو و توکیو در اختیار دارد.

 

این مقام ژاپنی همچنین خاطرنشان کرد: تصمیم اعلام شده از سوی روسیه در وهله نخست به احساسات ساکنان قدیمی این جزایر، خانواده‌ها و دیگر افراد لطمه می‌زند. امروز و از طریق کانال‌های دیپلماتیک دولت توکیو مراتب اعتراض خود را به طرف روسی اعلام کرده و آن را غیرقابل قبول دانست.

 

روسیه و ژاپن از زمانی که دو کشور نتوانستند در پی جنگ جهانی دوم توافق صلح دائمی امضا کنند در تنش بر سر جزایر کوریل به سر می‌برند.

 

مسکو و توکیو سعی کرده‌اند در مورد جنبه‌های جداگانه اختلافات خود مذاکره کنند، اما هرگز یک معاهده صلح کامل پس از جنگ را امضا نکردند.

 

در سال ۲۰۱۸، دو کشور بر تسریع مذاکرات بر سر توافق صلح بر مبنای اعلامیه مشترک ژاپن-شوروی در سال ۱۹۵۶ توافق کردند.

 

در مارس سال گذشته میلادی، مسکو از مذاکرات برای امضای توافق صلح خارج شد و سفر بدون ویزا برای شهروندان ژاپنی به این جزایر و همچنین فعالیت‌های مشترک اقتصادی در این جزایر مورد مناقشه را متوقف کرد.

 

مسکو اعلام کرد، این اقدام را در پی یکسری از فعالیت‌های غیردوستانه توکیو در پی جنگ اوکراین انجام داده است.

 


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد