کلوب خریداران گاز اتحادیه اروپا گشایش یافت

 اتحادیه اروپا نخستین گام را برای ایجاد کلوب خریداران گاز و چانه زنی گروهی آنها با فروشندگان به منظور اجتناب از نوسانهای شدید قیمت، برداشت.

 

به گزارش ایسنا، ابزار جدید برای خرید گاز به صورت گروهی که به عنوان AggregateEU شناخته می‌شود، ساعت ۹ به وقت بروکسل رسما گشوده شد و شرکتها می‌توانند پیش بینی‌های خود از تقاضا برای گاز در ۱۲ ماه آینده را از ژوئن، ثبت کنند.

 

پس از این که آمار جمع آوری و تحلیل شد، فروشندگان می‌توانند پیشنهادهای فروش خود را ارائه دهند و هر دو طرف می‌توانند بهترین گزینه را مشاهده کرده و معاملات را از طریق عاملان مخصوص خود، تکمیل کنند. انتظار می‌رود این روند پس از ۱۷ مه جریان پیدا کند.

 

اتحادیه اروپا پس از کاهش چشمگیر عرضه گاز از سوی روسیه که به نوسان شدید قیمت منتهی شد و بعضی از شرکتهای نیرو را ناچار کرد به کمکهای مالی دولتی متوسل شوند، تلاش کرده است رقابت در میان خریداران گاز را کاهش دهد. هر چند بحران انرژی از اوت سال گذشته که قیمت گاز به اوج خود رسیده بود، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است اما همچنان ریسکهای فراوانی در پی جنگ روسیه و اوکراین وجود دارند.

 

باید دید که آیا خریداران بزرگی نظیر شرکت یونی‌پر آلمان و انژی فرانسه، از این ابزار استفاده خواهند کرد و این خریدها چقدر بزرگ می‌تواند باشد. پس از نخستین مزایده، اتحادیه اروپا قصد دارد خریدهای مشترک بیشتری را سازماندهی کند و دولتها را ملزم کند ۱۵ درصد از تقاضای گاز خود را برای ذخیره سازی برای زمستان اختصاص دهند که با حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب در سال جاری معادل حدود سه درصد از مجموع تقاضای اتحادیه اروپا، برابر است.

 

ماروس سفکوویچ، نائب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اظهار کرد: هرچه مشارکت کننده بیشتری داشته باشیم، احتمال پیدا کردن قراردادهای گازی جذاب، بالاتر می‌رود و این زمانی است که می‌توانیم از ابزار جدید استفاده کنیم.

 

پس از تکمیل مزایده، اتحادیه اروپا انتظار دارد نخستین قراردادها با فروشندگان از آمریکا تا خاورمیانه و آفریقا، حدود ژوئن امضا شود. بعضی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا نظیر اوکراین برای حضور در این مکانیزم، دعوت شده‌اند.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال، بدبینی زیادی نسبت به نحوه عملکرد ابزار جدید وجود دارد.

 


 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد