شکایت ارمنستان از جمهوری آذربایجان به دادگاه لاهه

 تهران- ایرنا- ارمنستان در دیوان کیفری بین‌المللی از جمهوری آذربایجان به علت نصب یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین شکایت کرد.

 

به گزارش ایرنا، «هاسمیک سامولیان» سخنگوی «دفتر نمایندگی مسائل حقوق بین‌الملل» ارمنستان امروز چهارشنبه به خبرگزاری تاس گفت که پس از ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه مورد مناقشه لاچین از سوی جمهوری آذربایجان، ایروان یک شکایت در دیوان کیفری بین‌المللی تنظیم کرده است.

 

سامولیان تصریح کرد: طرف ارمنی در مورد ایجاد یک مرکز ایست بازرسی از سوی جمهوری آذربایجان در نزدیکی رود «هاکاری» (در گذرگاه لاچین، در مرزی دو کشور) یک دادخواست به دیوان کیفری بین‌المللی داده است.

 

این مقام ارمنی اقدام جمهوری آذربایجان را نقض حکم دیوان کیفری بین‌المللی در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ عنوان کرد.

 

روز یکشنبه وزارت خارجه ارمنستان ایجاد این ایست بازرسی در گذرگاه لاچین را محکوم کرد و آن را نقض آشکار توافق سه جانبه ۲۰۲۰ دانست.

 

گفتگوی تلفنی پاشینیان و پوتین

 

در همین راستا نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز چهارشنبه با یکدیگر گفت و گوی تلفنی برقرار کردند.

 

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری ارمنستان، پاشینیان و پوتین در این تماس تلفنی، درمورد مسائل مرتبط با گذرگاه لاچین و شرایط انسانی در قره باغ گفتگو کردند.

 

جامعه جهانی از جمله اتحادیه اروپا به اقدام باکو در گذرگاه لاچین که منطقه قره باغ را به سرزمین اصلی ارمنستان متصل می‌کند، واکنش نشان داده و از آن انتقاد کردند.

 

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای، این حرکت را محکوم و اعلام کرد: اقدامات جمهوری آذربایجان با تعهدات پذیرفته شده در توافق آتش‌بس مغایرت دارد و به روند مذاکرات لطمه وارد می‌کند.

 

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا هم گفت که نصب ایست بازرسی از سوی جمهوری آذربایجان بر خلاف خواسته‌های اروپا در راستای کاهش تنش‌ها است.



 
انگليسی فارسی
تبليغات
نظرسنجی
وب سايت ما چگونه است؟
عالی
خوب
قابل قبول
متوسط
ضعيف
بد