امکان ورود بخش خصوصی در اکتشاف نفت فراهم شد

به گزارش نفت دیلی، اکتشاف و توسعه میادین نفتی برای نخستین بار از انحصار بخش دولتی خارج و امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شد.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در حاشیه جلسه عصر یکشنبه (۸ مرداد ماه) کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: رویکرد دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه درباره میادین نفتی و عملیات اکتشاف و بهره برداری بر این اساس است که این موضوع از انحصار خارج شده تا بخش غیردولتی بتواند به این مسیر ورود کند.

وی تاکید کرد: از این رو کمیسیون در برگشت به بند ب ماده ۱۵ لایحه برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کرد تا فعالیت در زمینه توسعه میادین جدید به مانند اکتشاف، بهره برداری را با سازوکارهای رقابتی به شرکت های بخش خصوصی و یا شرکت های تابعه وزارت نفت واگذار کند به نحوی که در پایان سال سوم برنامه ۲ درصد و در پایان برنامه هفتم ۵ درصد از توان تولیدی کشور به شرکت های متقاضی غیر دولتی واگذار شود.

زنگنه ادامه داد: همچنین برای اینکه برای فعالیت این شرکت ها جذابیتی جهت سرمایه گذاری ایجاد کنیم، این امکان را ایجاد کردیم که این شرکت‌ها بعد از دادن سهم صندوق توسعه، تمام منابع حاصل از صادرات تولیدات شان را به عنوان سهم سرمایه‌گذاری خودشان بردارند تا سرمایه شان زودتر بازگردد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌هایی که بزرگترین مصرف کننده نفت و گاز هستند، در واگذاری میادین در اولویت قرار گیرند. کمیسیون در این مصوبه به‌ دنبال این است که سهم شرکت‌های داخلی را در رقابت با شرکت‌های خارجی افزایش دهد.

زنگنه در ادامه با اشاره به بررسی ماده ۱۴ که مراعا مانده بود، ادامه داد: کمیسیون در این بخش مصوب کرد که یک درصد حاصل از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی به استان‌ها که قبلا به نسبت سهم ارزش صادراتی تقسیم می شد، براساس ارزش تولیدات آن استان‌ها باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد