شکست سیاست غرب در تعیین سقف قیمت نفت برای روسیه

به گزارش نفت دیلی، پیدایش شرکت‌های ترابری که خارج از حیطه اختیارات دولت‌های غربی فعالیت می‌کنند، این امکان را برای شرکت‌های روس فراهم می‌کند که برای هر بشکه نفت، از سقف ۶۰ دلار که آمریکا و متحدانش قصد داشتند از طریق تحریم‌ها بر روسیه تحمیل کنند، بیشتر درآمد کسب کنند؛ این یعنی اِعمال سقف قیمت، تأثیری محدود بر درآمد روسیه خواهد داشت.

وبگاه رویترز در گزارشی آورده است: به گفته منابع تجاری و کشتیرانی، تولیدکنندگان نفت خام روسیه از ارزان‌ترین هزینه برای انتقال نفت به پالایشگاه‌های چین و هند در حدود یک سال گذشته برخوردار شده‌اند؛ زیرا تعداد کشتی‌هایی که در این مسیرها تردد می‌کنند، رو به افزایش است.

پیدایش شرکت‌های ترابری که خارج از حیطه اختیارات دولت‌های غربی فعالیت می‌کنند این امکان را برای شرکت‌های روس فراهم می‌کند که برای هر بشکه نفت، از سقف ۶۰ دلار، که آمریکا و متحدانش قصد داشتند از طریق تحریم‌ها بر روسیه تحمیل کنند، بیشتر درآمد کسب کنند؛ این یعنی اِعمال سقف قیمت، تأثیری محدود بر درآمد روسیه خواهد داشت.

روز پنجشنبه، آمریکا اولین تحریم‌ها را علیه مالکان نفتکش‌های حامل نفت روسیه در بالای سقف قیمت، در ترکیه و امارات متحده عربی اِعمال کرد؛ این اقدام در راستای بستن راه‌های گریز از سازوکار طراحی‌شده برای مجازات مسکو به دلیل جنگ با اوکراین صورت گرفت.

کشورهای گروه هفت (G۷) در دسامبر (آذر، دی) ۲۰۲۲ میلادی، تحریم‌هایی را اِعمال کردند که بر اساس آن، شرکت‌های ترابری یا شرکت‌های بیمه‌گر واقع در کشورهای عضو این گروه، از ارائه خدمات برای تسهیل صادرات نفت روسیه در زمانی که قیمت نفت بیش از بشکه‌ای ۶۰ دلار است، منع شده‌اند.

این تحریم‌ها شامل شرکت‌های ترابری یا بیمه‌گر سایر کشورها نمی‌شود.

زمانی که این تحریم‌ها اِعمال شد، بیشتر مالکان کشتی‌ها و ناوهای درگیر در تجارت، غربی بودند.

اگر قیمت نفت در آن زمان بیش از بشکه‌ای ۶۰ دلار بود، تحریم‌ها صادرات روسیه را به شدت مختل می‌کرد. با این حال، قیمت نفت روسیه در ماه جولای (تیر، مرداد) به بالای ۶۰ دلار رسید؛ یعنی تاجران، شرکت‌های ترابری و صادرکنندگان روس ماه‌ها فرصت داشتند تا آماده شوند.

در آن زمان، تاجران نفتکش‌های قدیمی‌تر را خریدند و سایر نفتکش‌ها را در کشورهایی که جزو تحریم‌کنندگان نبودند، دوباره ثبت‌ کردند.

بر اساس تجزیه‌وتحلیل پلتفرم دریایی Lloyd's List Intelligence، تعداد تانکرهایی که بخشی از ناوگان سایه را تشکیل می‌دهند ۵۳۵ کشتی با میانگین سنی ۲۳ سال تخمین زده می‌شود و دوسوم این نفتکش‌ها هیچ پوشش بیمه شناخته‌شده‌ای ندارند.

بر اساس محاسبات رویترز، صادرکنندگان برای نفت بارگیری‌شده در بنادر دریای بالتیک، بشکه‌ای حدود ۷۰ دلار درآمد دارند که بسیار بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار است.

زمانی که قیمت نفت در ماه سپتامبر (شهریور، مهر) به بالاترین حد خود یعنی بشکه‌ای ۹۷ دلار رسید، صادرکنندگان روس تا بشکه‌ای ۷۹ دلار درآمد داشتند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد