کشف میادین جدید گازی در فارس

 

به گزارش نفت دیلی، طی مراسمی با حضور مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، فرماندار شهرستان خنج و شماری از مسئولان، عملیات حفاری یک حلقه چاه اکتشافی گاز در حوزه گازی تازه کشف شده " تخته " در شهرستان خنج آغاز شد.

این منطقه گازی در ارتفاعات کوه روستای تخته در بخش مرکزی شهرستان خنج و در ۴۵ کیلومتری شمال این شهرستان قرار دارد.

استان فارس برخوردار از منابع گازی غنی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: استان فارس یکی از استان‌های بسیار مهم و زرخیز در کشور است که به تعبیری پس از استان خوزستان که بزرگترین میادین نفتی در آن قراردارد بسیار حائز اهمیت است.

مهدی فکور با بیان اینکه استان فارس از منابع گازی بسیار غنی برخوردار است، افزود: مهمترین ویژگی استان فارس این است که بیشترین میادین گازی را در خود داراست و اکتشافاتی که تاکنون در این استان صورت گرفته نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیار بالقوه‌ای از ذخایر گازی در آن وجود دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: با توجه به تأکیدات اخیر مقامات ارشد کشوری در خصوص ذخایر عظیم گازی، استان فارس در اولویت قرار گرفته و شهرستان خنج نیز از اهمیت بسیاری در این زمینه برخوردار است.

کشف پنج حوزه جدید در جنوب فارس

فکور اضافه کرد: در حال حاضر پنج حوزه اکتشافی جدید در جنوب فارس وجود دارد که این حوزه‌ها از ذخایر عظیم گاز بهره می‌برند و قابل استخراج هستند.

وی منابع گازی تخته در شهرستان خنج را دارای ذخایر عظیم و بسیار غنی دانست و گفت: برای دست یافتن به منابع گازی در این منطقه پنج سال تلاش مستمر انجام شده و در حال حاضر زیرساخت‌ها برای بهره‌گیری از این منابع آماده شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: تاکنون ۲۸ میلیارد تومان جهت احداث راه برای محل حفر چاه اکتشافی هزینه شده است و برای حفر چاه اکتشافی اصلی که امروز شاهد آغاز عملیات اجرائی آن هستیم ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی افزود: با اهدافی که در این شهرستان تعریف شده قطعا مشکل کمبود گاز در شبکه سراسری مرتفع می‌شود.

شهرستان خنج بهره‌مند از منابع گازی

نماینده مردم لار، خنج ،گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: شهرستان خنج بیشترین منابع گازی فارس را به خود اختصاص داده و در حال حاضر از ۲حوزه گازی هما وشانول با بیش از ۵۰ حلقه چاه بهره می‌برد.

حسین حسین‌زاده افزود: حوزه گازی ارم نیز در حومه خنج وجود دارد که ذخیره بیش از ۳۰ سال مورد نیاز کشور را داراست.

بهادر اسفندیاری فرماندار شهرستان خنج هم در مصاحبه‌ای با اشاره به موقعیت ویژه شهرستان خنج خواستار ایجاد تأسیسات گازی و پتروشیمی و صنایع نفت و گاز و بکارگیری نیروهای بومی این شهرستان شد.

همچنین با پیگیری‌های فشرده و مستمر سه ساله مسوولان شهرستان لارستان و با موافقت وزارت نفت، تایید در کمیسیون‌های مختلف و پیرو بازدیدهای مختلف کارشناسان و متخصصین وزارت نفت و مدیریت اکتشاف نفت و گاز و انجام آزمایش‌های مختلف زمین‌شناسی عملیات اجرایی ساخت جاده دسترسی چاه شماره یک میدان گازی در جنوب استان فارس با مرکزیت بخش «بیرم» در سال مهار تورم و رشد تولید آغاز شد.

میدان گازی بیرم در حال انجام جاده دسترسی است و تا پایان امسال این عملیات به اتمام می رسد و دکل مستقر و بهره برداری از طرح آغاز می گردد.

خنج از شهرستان های جنوبی فارس است و حدود ۲۶۵ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد