لوله‌گذاری خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان آغاز شد

به گزارش نفت دیلی، عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط انتقال گاز دشتک - نهبندان به طول ۱۷۶ کیلومتر و با هدف تکمیل رینگ شرقی کشور آغاز شد.

عملیات اجرایی خط لوله گاز دو راهی دشتک - نهبندان با هدف افزایش پایداری شبکه گازرسانی در شرق کشور و استان خراسان جنوبی تیرماه امسال با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در شهرستان نهبندان آغاز شد.

این پروژه ۳۶ اینچ از منطقه دو راهی دشتک در نزدیکی زابل آغاز می‌شود و تا شهرستان نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی ادامه دارد، فاز دوم این پروژه نیز در دستور کار است تا خط لوله یادشده به شهرستان سربیشه برسد و با تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور، دیگر در فصل سرد سال شاهد اُفت فشار گاز در خراسان جنوبی نخواهیم بود.

پروژه ۱۷۶ کیلومتری خط لوله گاز دشتک - نهبندان از جمله پروژه‌های اولویت‌دار صنعت گاز است که با تلاش جهادی مجموعه شرکت گاز به‌ پیش می‌رود و اجرای آن نقش موثری در افزایش پایداری شبکه گازرسانی استان‌های شرقی و شمال شرق در شرایط خاص دارد.

استاندار خراسان جنوبی (یکشنبه ۲۱ آبان) در مراسم آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط انتقال گاز دشتک - نهبندان گفت: یکی از کارهای اساسی که تامین انرژی پایدار و توسعه خراسان جنوبی را رقم می‌زند، همین پروژه انتقال گاز از دو راهی دشتک زابل به سمت استان است.

جواد قناعت با بیان اینکه از دل تهدیدها باید فرصت‌های بزرگ را ایجاد کرد، افزود: زمستان و در اوج برودت هوا و بالا بودن میزان مصرف انرژی با مشکلاتی در حوزه گاز مواجه بودیم لذا با پیگیری‌های صورت گرفته اقدامات خوبی تاکنون توسط شرکت گاز و پیمانکاران انجام شده و این پروژه امسال با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال در فاز اول و ۴۰ هزار میلیارد ریال در فاز دوم آغاز شد.

وی با بیان اینکه فاز اول خط انتقال گاز تیرماه امسال کلنگ‌زنی شد و اکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: در مجموع این پروژه از مسیرسازی، خرید تجهیزات و سایر مراحل از ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: عملیات مسیرسازی انتقال گاز به استان در فاز اول که ۱۷۶ کیلومتر است به پایان رسیده و امروز شاهد عملیات لوله‌گذاری هستیم لذا از مجموعه پای کار شرکت گاز و پیمانکاران قدردانی می‌کنیم که در تابستان و با گرمای شدید در فضای باز جوشکاری‌ها و کنده کاری‌ها را انجام دادند.

وی گفت: امیدواریم عملیات اجرایی فاز دوم پروژه انتقال گاز را در سه ماه اول سال ۱۴۰۳ شاهد باشیم و با پای کار بودن پیمانکاران در آینده‌ نزدیک شاهد افتتاح ۲ فاز گازرسانی به استان خواهیم بود.

قناعت با بیان اینکه گازرسانی از دو راهی دشتک زابل پروژه بزرگ و اساسی خراسان جنوبی است افزود: با اجرای این خط و تامین انرژی مورد نیاز استان، شاهد تغییر اساسی در روند توسعه خواهیم بود.

وی گفت: دولت وعده داده تا به مناطق محروم و کم برخوردار به ویژه موضوعات زیرساختی که در آینده سبب توسعه و اقتصاد می‌شود، نگاه ویژه داشته باشد و خراسان جنوبی از نظر تامین گاز در رنج بود و به رینگ سراسری گاز متصل نبود لذا این موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در زمستان ۱۴۰۱ با برودت هوا و اوج مصرف گاز مواجه شدیم، یادآور شد: مشکلات سال گذشته در کنار مدیریت صحیح مردم و مسئولان به ما کمک کرد تا از دل مشکلات به فرصت‌ها توجه کنیم و پیگیر انتقال گاز باشیم.

وی با بیان اینکه این پروژه در اوج تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کلنگ‌زنی شد افزود: در دوره‌های گذشته به استان خراسان جنوبی بی مهری شد و در دولت سیزدهم با نگاه ویژه رئیس جمهور به مناطق کمتر توسعه یافته، پروژه‌های مهمی شروع شده است.

قناعت گفت: گاز مصرفی هر استان از چند طریق تامین می‌شود اما گاز خراسان جنوبی تنها از مسیر خراسان رضوی می‌رسید که در اوج مصرف و سرمای شدید زمستان، مردم با کمبود گاز مواجه می‌شدند، اکنون شرکت گاز و پیمانکاران به صورت جدی پای کار پروژه انتقال گاز به استان هستند و فاز اول پروژه پیشرفت خوبی دارد.

وی ادامه داد: ابر پروژه انتقال آب از دریای عمان و راه آهن خراسان جنوبی را نیز به صورت جدی در دولت سیزدهم پیگیری می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروژه راه آهن استان که عملیات اجرایی آن شهریور امسال با حضور رئیس جمهور آغاز شد گفت: این ابر پروژه ریلی ۱۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اکنون ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پروژه راه آهن از محل فروش نفت تامین شده که فرصت خوبی برای استان است.

وی افزود: خط انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی را پیگیریم و امسال مرحله لوله‌گذاری آن را شاهد خواهیم بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد