طوفان زمستانی در راه بازارهای ال‌ان‌جی

 به گزارش نفت دیلی، با ظاهر شدن نگرانی‌های جدید نسبت به وضعیت عرضه، آرامش بازار گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به زودی دستخوش تلاطم خواهد شد.

بازار معاملات نقدی ال‌ان‌جی، برای این وقت از سال آرام‌تر از حد معمول است زیرا ذخایر اروپا و آسیا در سطوح بالایی قرار دارد و دمای هوا، ملایم است.

تقاضا در اروپا و  آسیا در نوامبر در مقایسه با اکتبر گرم‌تر، افزایش پیدا کرده است اما قیمت معاملات نقدی ال‌ان‌جی در آسیا، در سه هفته گذشته کاهش پیدا کرده و قیمت پایه در اروپا هم در روزهای اخیر با تخفیف یافتن نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه مدیترانه، کاهش یافته است.

با این حال، آرامش بازار ال‌ان‌جی در صورت بروز نگرانی‌های جدید نسبت به عرضه و سرد بودن زمستان اروپا یا آسیا، ممکن است به طوفان تبدیل شود.

تحلیلگران و پیش بینی‌کنندگان می‌گویند دولت‌ها و بازارها نباید خیال راحت داشته باشند زیرا با نزدیک شدن زمستان، ریسک محدود شدن عرضه در بازار و افزایش قیمت‌ها، به قوت خود باقی مانده است.

طبق آمار شرکت کپلر، تقاضا برای ال‌ان‌جی در آسیا و اروپا در ماه میلادی جاری در مقایسه با اکتبر، افزایش یافت. واردات در آسیا از ۲۱.۱۸ میلیون تن در اکتبر، به ۲۲.۶۷ میلیون تن در نوامبر افزایش پیدا خواهد کرد و چین پیشتاز واردات و رشد آن است. برآورد می‌شود که واردات ال‌ان‌جی ژاپن در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، ثابت بماند. انتظار می‌رود واردات هند در مقایسه با اکتبر، کاهش پیدا کند زیرا قیمت‌های بالاتر در ماه گذشته ممکن است خریداران هندی حساس به قیمت را از خرید ال‌ان‌جی بیشتر برای نوامبر منصرف کرده باشد.

داده‌های کپلر نشان می‌دهد واردات ال‌ان‌جیبه  اروپا نیز در حال افزایش است و انتظار می‌رود در این ماه به بالاترین سطح خود از ماه مه صعود کند.

طبق برآوردهای مقدماتی شرکت LSEG، در بحبوحه انتظارات بالاتر در ابتدای فصل گرمایش، پیش بینی می‌شود واردات ال‌ان‌جی به شمال غربی اروپا، در نوامبر نسبت به اکتبر، به میزان ۳۰ درصد رشد کند.

با وجود تقاضای بالاتر و ورود محموله‌های ال‌ان‌جی به اروپا و آسیا، میانگین قیمت معاملات نقدی ال‌ان‌جی برای تحویل در دسامبر در شمال شرقی آسیا، هفته گذشته سه درصد کاهش یافت و به ۱۶.۵ دلار به ازای هر واحد mmBtu رسید. قیمت معاملات نقدی ال‌ان‌جی در آسیا، در پی هوای معتدل و ذخایر بالا، به مدت سه هفته متوالی کاهش پیدا کرده است. به علاوه، غولهای انرژی چینی، فروش مجدد محموله‌های ال‌ان‌جی به سایر کشورهای آسیایی را امسال افزایش داده‌اند تا سود تجاری برده و عرضه و تقاضا را متوازن کنند. حجم بالاتر فروش مجدد ال‌ان‌جی، به تقویت ذخایر کمک کرده و اطمینان خاطری در برابر اختلالات احتمالی ایجاد می‌کند.

هر چند بازار ال‌ان‌جی در نوامبر امسال، آرامتر به نظر می‌رسد اما هیچ کس نمی‌تواند واقعا پیش بینی کند که زمستان نیمکره شمالی چگونه خواهد بود. زمستان سال گذشته در اروپا، گرم‌تر از حد معمول بود اما معلوم نیست زمستان امسال هم مانند سال گذشته باشد در حالی که این دماست که عامل تاثیرگذار بر بازار و قیمت ال‌ان‌جی است.

راسل هاردی، مدیر گروه ویتول ماه گذشته گفت بخشی از تقاضای از دست رفته برای گاز در اروپا  که به دلیل بحران انرژی و قیمت‌های بالا اتفاق افتاد، ممکن است هرگز احیا نشود. حتی با وجود تقاضای پایین‌تر برای گاز، اروپا و بزرگترین اقتصادهایش هنوز کاملا از خطر دور نشده‌اند. ‌

شرکت RWE که بزرگترین شرکت نیروی آلمان است، ماه گذشته هشدار داد آلمان همچنان در معرض ریسک اختلال در تامین گاز است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، دولت آمریکا هشدار داده است وضعیت جوی نامساعد یا اختلالات عرضه برنامه‌ریزی نشده، ممکن است به افزایش قابل توجه قیمت و تاثیر منفی آن بر توازن بازار جهانی گاز طبیعی منتهی شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد