تزیین سفره‌های هفت سین با گیاهان و جانوران در حال انقراض ممنوع

 ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به مناسبت روز های پایانی سال هشدار داد: تزیین سفره های هفت سین با گیاهان و جانوران در حال انقراض ممنوع است.

اسدالله حاتمی، امروز ۱۴ اسفند به خبرنگاران گفت: هر ساله در ایام پایانی سال و به بهانه خرید و فروش ملزومات سفره هفت سین، برخی افراد سودجو اقدام به عرضه و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض و بعضاً مهاجم می‌کنند که این امر جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.

حاتمی، خرید و فروش گونه های گیاهی و جانوری وحشی را در استان ممنوع اعلام کرد و افزود: با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی سال و افزایش خرید و فروش برخی حیوانات وحشی در این ایام، متأسفانه عده‌ای افراد فرصت طلب و سودجو در کنار فروش ماهی قرمز، اقدام به عرضه و فروش غیرمجاز گونه های جانوری از جمله سمندر لرستانی، لاک پشت، مار و...و برخی گونه های گیاهی مهاجم مانند سنبل آبی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت قانونی نگهداری، حمل، عرضه، خرید، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این جهت، ضمن توقیف حیوانات و رهاسازی آنها در طبیعت، با افراد خاطی بر اساس قوانین و مقررات به شدت برخورد می‌شود.

حاتمی ادامه داد: گشت و نظارت مستمر توسط ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان از مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم از خرید جانوران وحشی که عمدتا گونه‌هایی درمعرض خطر انقراض هستند اجتناب کنند، یادآور شد: در خصوص گشت‌های نوروزی محیط بانان نیز برنامه ریزی‌های لازم انجام گرفته است تا محیط بانان به صورت شبانه روزی در طول ایام نوروز در مناطق استان حضور یابند و به راهنمایی و در صورت نیاز هشدار بپردازند و همچنین در صورت مشاهده تخلف برخورد قاطع خواهند داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفات زیست محیطی به ویژه خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی، گزارش خود را جهت پیگیری به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها اعلام کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد