از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت
ترکیب جدید سبد سوخت نیروگاه‌های کشور تدوین می‌شود

به گزارش نفت ديلي ، سبد بهینه سوخت نیروگاه‌های کشور با هدف استفاده بهینه و به موقع از گاز و فرآورده‌های نفتی در نیروگاه‌ها از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت تا پایان امسال تدوین و به نیروگاه‌های کشور ابلاغ می‌شود.

در نیروگاه‌ها علاوه بر گاز، از نفت کوره و نفت گاز نیز استفاده می‌شود و در صورت صرفه جویی نکردن در مصرف گاز، نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از نفت کوره و نفت گاز خواهند بود و هزینه استفاده از این حامل‌های انرژی چند برابر گاز است.

در سبد بهینه سوخت نیروگاه ها به لحاظ زمانی به صورت 4 ماهه و 8 ماهه، میزان گاز تخصیصی به نیروگاه ها مشخص و از سوی دیگر محدودیت‌ها و اولویت‌ها در نیروگاه‌ها تعیین و به نیروگاه‌ها اعلام می‌شود در چه زمانی به ذخیره سازی سوخت اقدام کنند.

بر این اساس، بخش بخار سیکل ترکیبی نیروگاه‌ها باید راه‌اندازی شده و تا جایی که ممکن است نباید در نیروگاه ها از نفت گاز استفاده شود. 

همچنین در این برنامه پیش‌بینی شده است متناسب با برق تولیدی کشور، به نیروگاه‌ها سوخت تخصیص ‌یابد.

بر اساس گزارش معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، تدوین سبد بهینه سوخت در نیروگاه‌ها در این معاونت در حال انجام است و به زودی مراحل نهایی و تکمیلی آن طی و به نیروگاه‌های کشور ارجاع می‌شود.

سال جاری مصرف گاز کشور (نسبت به سال گذشته) افزایش داشته؛ به طوری که مصارف نیروگاهی بیش از 10 درصد، ‌صنایع عمده حدود 17 درصد و سی.ان.جی 54 درصد افزایش مصرف داشته است؛ در همین حال صادرات گاز در سال جاری 37 درصد رشد داشته است، البته در مصارف خانگی _تجاری نیز رشد مصرف داشته ایم.

نیروگاه‌ها یکی از بخش‌های پرمصرف گاز است؛ هم اکنون 59 نیروگاه در کشور وجود دارد که از این تعداد 12 نیروگاه ترکیبی، 31 نیروگاه گازی و 16 نیروگاه بخاری است.

در این گزارش آمده است: براساس تکلیف و سیاست کلی، تنها به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که راندمان آنها حدود50 درصد است، گاز تخصیص می‌یابد.

یکی از اشکال های نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، مصرف بی‌رویه گاز به دلیل راه‌اندازی نشدن بخش بخار است که وزارت نیرو باید راه اندازی همزمان بخش‌های گاز و بخار این نیروگاه‌ها را در دستور کار قرار دهد.

در صورت تبدیل تمام نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی،‌ علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف گاز، توانایی تولید برق کشور 50 درصد افزایش خواهد یافت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات:
     
    انگليسی فارسی
    تبليغات
    نظرسنجی
    وب سايت ما چگونه است؟
    عالی
    خوب
    قابل قبول
    متوسط
    ضعيف
    بد