پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


وابستگی به نفت آسیب اصلی به اقتصاد است
تاريخ خبر: يکشنبه، 6 ارديبهشت 1394 ساعت: 11:18

به گزارش نفت دیلی، وزیر اقتصاد با بیان این که رهبر معظم انقلاب دو آسیب جدی در اقتصاد را نفتی و دولتی بودن آن دانسته اند، گفت: سیاستهای لازم از سوی دولت برای از بین بردن این دو معضل و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی ادامه دارد.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد دیشب در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین درباره مشکلات و آسیبهای اقتصادی، رفع دغدغه های اقتصادی و دوران پساتحریم اظهار کرد: اگر بخواهیم در دوران پساتحریم به رشد و شکوفایی اقتصادی برسیم باید مراقب این دو معضل باشیم و راهکارهای برون رفت از آن را دنبال کنیم.

طیب نیا، بر اجرایی و عملیاتی کردن موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: در دوران کنونی و دوران پساتحریم، یکی از راه های موفقیت در اقتصاد، توجه به «اقتصاد مقاومتی» و اهتمام به سیاستهای کلی آن است.

وی تصریح کرد: دولت به طور جدی، به اقتصاد مقاومتی، نیل به اهداف آن، همچنین تک رقمی کردن نرخ تورم تاکید دارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی، مشکلات اقتصادی را فقط مختص به تحریم ها ندانست و گفت: به غیر از تحریمها عواملی همچون ساختارهای اقتصادی نامتوازن و نامتعادل بر جا مانده از پیش از انقلاب و سیاستهای نادرست دوره اخیر تاثیر گذار بوده است.

طیب نیا  اظهارکرد: باید به این توجه کرد که با حذف تحریم مشکلات ما به طور کامل حل و فصل نمی شود، اما برای آنکه بتوانیم یک برنامه مناسب داشته باشیم ضرورت برداشته شدن تحریمها لازم است.

وی تحریمها را غیر منطقی و ناعادلانه دانست و تصریح کرد: تحریمها منطقی ندارد، چرا که ایران ساخت بمب اتمی نداشته و ندارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی به آرامش در بازار اشاره کرد و افزود: با همدلی دولت و مجلس و انضباط مالی، همچنین به کار بردن عقلانیت آرامش در بازار حاکم شده و مردم اعتماد لازم را به برنامه های اقتصادی دولت یافته اند.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند بعد از برداشته شدن تحریم ها نرخ ارز را یکسان سازی کند و در این جهت به اهداف لازم دست یابد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی به دوران پسا تحریم اشاره کرد و افزود: برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را مد نظر خواهیم داشت و یکی از توجه ها باید پرهیز از ادامه دولتی بودن و نفتی بودن اقتصاد باشد.

طیب نیا اظهار کرد: به طور قطع توافق آثار مثبتی را در بازار ارز و سرمایه خواهد داشت و نمی توان منکر این موضوع بود؛ البته نگرانی ما از رفتارهای هیجانی است که آثار شکننده ای دارد و باید مراقبت کرد.

وی اضافه کرد: یکی از هدفهای ما این است که در دوران پسا تحریم اگر فضا برای صادرات نفتی بیش از پیش فراهم شد و منابع در خارج از کشور آزاد شد این منابع حاصل شده را در بودجه تزریق نکنیم چرا که آثار منفی را به بار می آورد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی به تزریق منابع در حساب صندوق ذخیره ارزی اشاره کرد و گفت: باید دقت کنیم که از این حساب و با توجه به منبع موجود درست بهره برداری شود؛ حساب ذخیره ارزی تدبیر آگاهانه ای بود اما در گذشته خلاف هدف اصلی انجام گرفت.

وی اضافه کرد: سیاستهای ضد تورمی دولت یازدهم ادامه پیدا می کند و تا زمانی که تورم تک رقمی نشده از سیاستهای اعمال شده دست بر نمی داریم.