پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


اولويت اصلي وزارت نفت افزايش توليد است
تاريخ خبر: شنبه، 15 فروردين 1394 ساعت: 16:12

به گزارش نفت دیلی، وزیر نفت گفت: اصلی ترین برنامه و اولویت وزارت نفت در سال 94، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز است.

بیژن نامدار زنگنه افزود : این برنامه از سال 92 آغاز شد، سال گذشته ادامه یافت و در سال جاری هم با توجه به ظرفیتهای موجود دنبال می شود.

وی افزود: تولید گاز برای کشور امری بسیار مهم است و در اواخر سال گذشته با افتتاح فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی روزانه 120 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید و پالایش گاز کشور افزوده شد.

زنگنه افتتاح فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی را در اواخر بهار یا اوایل تابستان امسال از طرح های مهم وزارت نفت ذکر و تصریح کرد: در نیمه دوم امسال هم فازهای 17 و 18 این میدان به بهره برداری خواهد رسید و واحدهای جدیدی از فازهای 19، 20 و 21 پارس جنوبی به مدار خواهد آمد.

وزیر نفت درباره طرح های نفتی کشور در سال جاری هم گفت : اولویت اصلی ما میادین مشترک نفتی به ویژه در غرب کارون شامل میادین یادآوران، آزادگان و یاران است و امسال فعالیت در این میادین تشدید و دکلهای حفاری بیشتر خواهد شد تا تولید این میادین افزایش یابد.

وی در خصوص برنامه های پالایشی وزارت نفت گفت: راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت 120 هزار بشکه بنزین در روز در نیمه دوم سال از اولویت های برنامه های ماست و فازهای دوم و سوم این پالایشگاه هم با فاصله های چند ماهه، به ثمر خواهد نشست.

وزیر نفت افزود: عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه 480 هزار بشکه ای میعانات گازی فراگیر

سیراف هم که سرمایه گذاران آن مشخص شده اند از اواخر بهار آغاز خواهد شد.

وزیر نفت درباره تامین خوراک پتروشیمی ها گفت: این هم جزو برنامه های وزارت نفت است و امسال ظرفیت تولید اتان، با به مدار امدن واحدهای تولید اتان فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی به میزان یک و نیم میلیون تن افزایش خواهد یافت که این امر به معنای افزایش همین مقدار پلی اتیلن است.

زنگنه افزود: ایجاد واحدهای N.G.L و بهره برداری از گازهای فلر (که در پالایشگاهها سوزانده می شود) ، آغاز صادرات گاز به عراق و سرمایه گذاری بویژه در بخش پتروشیمی از دیگر برنامه های مهم وزارت نفت در سال 1394 است.

وی با اشاره به نتیجه مذاکرات هسته ای ابراز امیدواری کرد با کم شدن شر تحریمها از سر ملت ایران بتوانیم پتروشیمی را با سرعت بالایی توسعه بخشیم و 5 تا 6 سال آینده به هدف مهم این بخش یعنی تولید سالانه 70 میلیارد دلار برسیم.