پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


تعویض ٨٠٠ کیلومتر از خطوط لوله انتقال نفت تا سال ٩٧
تاريخ خبر: چهارشنبه، 3 شهريور 1395 ساعت: 11:25

به گزارش نفت دیلی، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با ١٤ هزار کیلومتر خط لوله در سراسر کشور وظیفه انتقال ۵۷ میلیارد تن کیلومتر نفت خام و فرآورده‌های نفتی را برعهده دارد که این وظیفه را بدون لحظه‌ای وقفه انجام می‌دهد.

انتقال روزانه ۳۵۰ میلیون لیتر نفت خام و انواع فرآورده نفتی از طریق این خطوط به کل کشور مانع تردد روزانه ۶۰ هزار تانکر در سطح جاده‌ها، کاهش هزینه‌های انتقال، مصرف سوخت، آلودگی هوا، خطرات جاده‌ای و حوادث مرتبط با تانکرهای نفتی شده است.

آنچه که انتقال این مقدار فرآورده را دارای اهمیت کرده، فرسودگی و عمر بالای ٣٠ تا ٣٥ سال خطوط است که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اقداماتی نظیر پیگرانی هوشمند و بهره‌گیری از خطبانها کار نگهداری، تعمیر، بازسازی و تعویض را به نحو احسن انجام داده است.

تعویض سالانه٢٠٠ کیلومتر از خطوط لوله فرسوده نشان‌دهنده اهمیت و توجه وزارت نفت به حفظ ظرفیت موجود شبکه خطوط لوله است که با کمترین امکانات به نگهداری از خطوط پرداخته و مانع از بروز هرگونه مشکل در سوخت‌رسانی کشور شده است.

حفظ ظرفیت موجود شبکه خطوط لوله

تغذیه و تامین خوراک‌ پالایشگاه‌ها و مصرف‌کنندگان انواع فرآورده‌های نفتی مهمترین وظیفه این شرکت است که با مسئولیت‌پذیری پرسنل شرکت با توجه به فرسودگی خطوط تاکنون به بهترین وجه ممکن انجام شده است.

همچنین آمادگی ۱۰۰ درصدی مناطق ۱۲ گانه این شرکت در مواجه و مقابله با حوادث طبیعی، مخاطرات و یا حتی سوانح ایجاد شده بر اثر حفاری‌های غیرمجاز و سایر موارد به عنوان برگ زرین در عملکرد واحدهای مختلف این شرکت است که با برگزاری مانورهای متعدد در ایام مختلف سال، آمادگی پرسنل را در سطح بالایی نگه داشته است.

تقویت توان ساخت تجهیزات خطوط لوله و مخابرات

مروری بر عملکرد شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دستیابی به توان ساخت ٨٠ درصدی تجهیزات در داخل کشور است که موجب ارتقای بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات موجود شده است.

هم‌اکنون با استفاده از توان سازندگان و امکانات داخلی، بیشتر قطعات ماشین‌آلات دوار، پمپ، حدود ٧٥ تا ٨٠ درصد قطعات برخی توربینها ، موتورهای برقی، تجهیزات مختلف برق، ابزار دقیق، ساخت پمپها و موتورهای برقی ضدانفجار و درایورهای دور متغیر برای الکتروموتور با قدرت ١٢٠٠ کیلووات و دیگر تجهیزات در داخل ساخته می‌‌شود که با حمایت شرکت و ممنوع کردن ورود قطعات ساخت داخل گامی بزرگ برای توانمندسازی و حمایت از سازندگان داخلی در کشور برداشته شد.

صدور خدمات خطوط لوله و مخابرات به خاورمیانه

شرکت‌ خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با ماموریت انتقال کلان مواد نفتی ایفای نقشی موثر در تامین انرژی بخشهای مختلف صنعتی و بهینه‌سازی اقتصاد ملی به عهد دارد و ١٨٦ مرکز انتقال نفت، تاسیسات و فشارشکن به صورت شبانه‌روزی به انتقال ایمن نفت‌خام از مبادی تولید به هفت پالایشگاه مهم کشور می‌پردازند.

همچنین این شرکت دریافت فرآورده‌های نفتی (از قبیل بنزین ، نفت سفید ، نفت گاز ، نفت کوره و سوخت جت و ...) از هفت پالایشگاه و انتقال آنها به مخازن انبارهای متصل به خطوط لوله در سراسر کشور؛ تامین سوخت مایع برخی از نیروگاه‌ها، فرودگاه‌ها و بخشی از خوراک صنعت پتروشیمی و در مجموع کنترل شبکه‌ای با کارکرد انتقال سالانه بالغ بر ١٢٣ میلیارد لیتر مواد نفتی (بیش از ٥٧ میلیارد تن کیلومتر) را از طریق حدود ١٤ هزار کیلومتر خطوط لوله برعهده دارد.

نگهداری و بهره‌برداری پایدار، ایمن و اقتصادی از خطوط لوله، این شریانهای حیاتی انتقال مواد نفتی با پشتیبانی شبکه مخابرات صنعتی از طریق ٢٩٣  ایستگاه مخابراتی با ضریب اطمینان ٩٩/٩٩ درصد، جهت نیل به انجام این ماموریت خطیر صورت می‌گیرد.

در این راستا  چشم‌انداز شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران دستیابی به جایگاه برترین شرکت در زمینه انتقال کلان، پایدار و ایمن نفت خام و فرآورده‌های نفتی و ارائه خدمات مخابرات صنعتی در خاورمیانه است.

برای رسیدن به چشم‌انداز مورد نظر و کسب عنوان برترین شرکت در زمینه انتقال کلان مواد نفتی در خاورمیانه ، علاوه بر اجرای پروژه‌های پایداری انتقال و ایمن خطوط لوله شامل جایگزینی خطوط لوله جدید با خطوط لوله فرسوده و قدیمی، تغییر مسیر و یا ایمن‌سازی مسیر خطوط لوله در محدوده شهرها و نیز حوضچه آبگیر سدهای آبی، تعویض پوشش خطوط لوله اقدام به اجرای بخشی از پروژه‌های توسعه‌ای خطوط لوله در مسیرهای گوناگون، توسعه خطوط لوله انتقال مواد نفتی متناسب با افزایش نیاز پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پخش ‌کرده است.

تعویض ٨٠٠ کیلومتر از خطوط لوله تا سال ١٣٩٧

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با شناسایی و تعمیر ١٠ هزار و ٣٧٨ نقطه خوردگی ، نسبت به تعویض یک هزار و  ٥٤٦ کیلومتر و تعویض پوشش یک هزار و ٣٥٠ کیلومتر خطوط لوله اقدام کرده است که بر اساس  برنامه آینده شرکت، تعویض ٤٥٠ کیلومتر دیگر و نیز ٨٠٠ کیلومتر تعویض پوشش تا سال ١٣٩٧ انجام خواهد شد.

تعویض سالانه ٢٠٠ کیلومتر از خطوط لوله فرسوده نشان‌دهنده اهمیت و توجه وزارت نفت به حفظ ظرفیت موجود شبکه خطوط لوله است که با کمترین امکانات به نگهداری از خطوط پرداخته و مانع از بروز هرگونه مشکل در سوخت‌رسانی کشور شده است.

ظرفیت شبکه‌های مخابراتی خود را از ٢ میلیون مگابیت - کیلومتر در برنامه کاری خود دارد که برای دستیابی به حداکثر پایایی و قابلیت اطمینان عملیاتی در زمینه انتقال پایدار مواد نفتی در کشور، این شرکت اقدام به اجرای برنامه‌های بازرسی و بهسازی مستمر خطوط لوله با انجام پیگرانی هوشمند کرده که تاکنون در چهار فاز به میزان ١٢ هزار و ٣٤٩ کیلومتر انجام شده است.

جلوگیری از آلودگی خاک و آب به مواد نفتی

برای ارتقای کیفی و رعایت ملاحظات ایمنی، بهداشت و زیست محیطی در زمینه انتقال ایمن مواد نفتی این شرکت درصدد است با انجام اقدامات پیشگیرانه و افزایش آموزشها و مراقبتها تعداد حوادث را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده و میزان پایداری خطوط لوله را به بالاترین حد ممکن برساند.

این شرکت به پشتوانه کارکنان توانمند، متخصص و متعهد خود و همچنین با اتکا به نظام مدیریتی کارآمد، تامین هر چه بهتر نیاز مشتریان و کسب رضایت صاحبان سهام، تبدیل به الگویی شایسته در عرصه مسئولیتهای اجتماعی و زیست‌محیطی را سرلوحه کار خود قرار داده و با بهره‌گیری از رویکردهای عملیاتی یکپارچه و کارآمد، استفاده از تجهیزات جدید و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، خدماتی فراگیر، تضمین شده و فراتر از انتظار مشتریان ارائه داده است به گونه‌ای که میزان پاسخگویی به درخواست مشتریان جهت حمل نفت‌خام و انواع فرآورده‌های نفتی در سال ٩٣ و ٩٤ از برنامه‌های مصوب و مورد توافق فراتر رفته است که این خود نشان‌دهنده کسب میزان بالای جلب رضایت مشتریان است.

ایجاد ٣٥ آزمایشگاه مجهز کنترل کیفیت فرآورده‌های انتقالی و انجام بیش از ٦٣ هزار آزمایش استاندارد فرآورده‌های دریافتی و تحویلی و صدور گواهی کیفیت در سال ٩٤ و ارتقای آن تا ٤٥ مورد در سال ٩٥ و همچنین ایجاد دو مرکز اصلی کنترل کیفیت جهت آنالیز روغن توربین در اصفهان و تهران و نیز استانداردسازی و یکپارچه کردن سیستم نمونه‌گیری، از دیگر اقدام‌های این شرکت برای انجام خدمات فراگیر برای مشتریان است.

در مجموع باید گفت در راستای تحقق سیاستها اقتصاد مقاومتی در این شرکت  افزایش پایداری خطوط لوله، استفاده بهینه از شبکه موجود خطوط لوله و مخابرات، اجرای پروژه های تازه احداث شده خطوط لوله، مراکز انتقال نفت و تاسیسات با بهره‌گیری از استانداردهای روز جهانی، توانمندسازی سازمانی در جهت ارتقای بهره‌وری، بهبود ارتباطات سازمانی و بهره‌گیری از رویکردهای اطلاع رسانی موثر، ارتقا و تقویت انگیزه سازمانی، توسعه منابع انسانی، تلاش برای ارتقای توان فنی تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی، بهره‌گیری از رویکردهای مدرن و علمی در نظام مدیریتی و ارتقای رویکردها در حوزه کیفیت، بهداشت، ایمنی و محیط زیست و بهینه سازی مصرف انرژی، از سیاست‌های راهبردی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در سال ١٣٩٥ است.