پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه افزایش یافت
تاريخ خبر: سه شنبه، 7 شهريور 1396 ساعت: 15:21

به گزارش نفت دیلی، بر اساس اعلام معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سهم صنعت پتروشیمی ایران از ظرفیت تولید محصولات عمده پتروشیمی منطقه خاورمیانه و جهان، در دولت یازدهم با وجود برخی چالش‌ها،  افزایش مطلوبی داشت و سهم ایران از ظرفیت تولید در خاورمیانه از ۲۲,۲۱ درصد در سال ۱۳۹۲ به رکورد جدید ۲۳.۶۴ درصد رسید که این روند امسال نیز با توجه به بهره برداری از چند طرح بزرگ پتروشیمی نیز ادامه می یابد.

سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی جهان از ۲,۲۶ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۲.۵۴ درصد در سال ۱۳۹۵ رسید.

اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن از فعالیت رو به رشد صنعت پتروشیمی در کشور و اقدام‌های انجام شده در این صنعت راهبردی، ایران در منطقه و جهان جایگاه ویژه‌ای دارد، به طوری که ظرفیت اسمی تولید محصولات این صنعت به حدود ۶۲ میلیون تن در سال رسیده است.

براساس آمارهای سال ۱۳۹۵، سهم هیدروکربورهای مصرف شده در صنعت پتروشیمی حدود ۶ درصد کل هیدروکربورهای مصرفی در کشور بوده است، که در نتیجه آن حدود ۵۰,۶ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده است.

صادرات محصولات پتروشیمی حدود ۳۴,۷ درصد صادرات غیر نفتی و ۳۹.۱ درصد صادرات محصولات صنعتی کشور را از لحاظ ارزشی تشکیل می‌دهد که این موضوع نشان دهنده ارزش افزوده بالا صنعت پتروشیمی و نیز کاهش خام فروشی است.