پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


قرارداد همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و ایرلیکوئید فرانسه
تاريخ خبر: شنبه، 19 اسفند 1396 ساعت: 14:17

 

قرارداد همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و ایرلیکوئید فرانسه

به گزارش نفت دیلی، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با شرکت ایرلیکوئید فرانسه برای ایجاد لیسانس مشترک فرآیند تولید پروپیلن از متانول قرارداد همکاری امضا کردند.

آیین امضای این قرارداد امروز (چهارشنبه، ۱۶ اسفندماه) با حضور اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و مدیران ارشد صنعت پتروشیمی و مدیران شرکت ایرلیکوئید فرانسه، بین دو شرکت برگزار شد.

با امضای این قرارداد میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت ایرلیکوئید فرانسه، نخستین لیسانس واحد صنعتی فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن تحت برند  PARS MTP قابل ارائه به مشتری می‌شود.

اسماعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی درباره امضای این قرارداد اظهار کرد: با توجه به فضای جدید ایجاد شده در سال‌های اخیر و اعلام آمادگی شرکت ایرلیکوئید فرانسه برای آغاز دوره جدید همکاری‌ها، قرارداد ایجاد لیسانس فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن تحت برند PARS MTP امضا شد.

وی با اشاره به این که براساس این قرارداد لیسانس مشترک تبدیل متانول به پروپیلن از سوی ایرلیکوئید و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تحت یک برند جدید ارائه می‌شود، افزود: طرفین قرارداد آخرین دستاوردهای پژوهشی و فنی خود را در زمینه فرآیند تولید پروپیلن از متانول در آخرین نسخه دانش فنی به صورت مشترک اعمال می‌کنند.

قنبری با بیان این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی نخستین خریدار این لیسانس خواهد بود تا در قالب یک واحد مرجع بتوانند به دیگر متقاضیان ایرانی این لیسانس را اعطا کنند، ادامه داد: اسناد مهندسی پایه به صورت مشترک و در قالب قرارداد انجام مهندسی پایه ازسوی کارشناسان پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت ایرلیکوئید تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: مطرح شدن نام شرکت ایرانی در کنار یک صاحب لیسانس بین‌المللی به عنوان لایسنسور در واقع اعتباربخشی به دانش ایرانی است. ریسک پایین‌تر به دلیل وجود مرجع واحد صنعتی ایرلیکوئید در کشور چین، سرعت در اجرای کار، کاهش حجم سرمایه‌گذاری و ارتقای قابل توجه توان مهندسی ایرانی از دیگر مزایای این قرارداد است.

قنبری با بیان این که حوزه فناوری و تنوع آن در صنایع پتروشیمی بسیار گسترده و پیچیده است، گفت: با توجه به زیرساخت‌های موجود و کیفیت و نوع تقسیم‌بندی وظایف در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و بهره‌جویی از پژوهشگران و نخبگان، این شرکت می‌تواند در تولید فناوری و بومی‌سازی آن موفق ظاهر شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی افزود: امید است بتوانیم به عنوان یک شرکت پیشتاز دانش‌بنیان، گام‌های محکم‌تری در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر بومی‌سازی و توان داخل برداریم و در نیم قرن دوم صنعت پتروشیمی کشور، با ارائه دستاوردهای مهم به این صنعت بالنده نه تنها در بومی‌سازی دانش فنی و لیسانس، بلکه در اشتغال‌زایی بیشتر، افزایش تولید ناخالص ملی و مثبت‌تر شدن تراز تجاری کشور به طور موثری سهیم باشیم.