پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


پرو‍ژه های تحقیقاتی و پژوهشی شرکت بهینه سازی به قانون تبدیل شود
تاريخ خبر: سه شنبه، 22 شهريور 1390 ساعت: 13:18

به گزارش نفت دیلی ، مهندس رستم قاسمی گفت: فعالیت ها و پرو‍ژه های تحقیقاتی و پژوهشی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت باید به دستورالعمل و الزامات قانونی تبدیل شود.

 

وزیر نفت صبح روز گذشته (دوشنبه 21 شهریور) در نشستی که در حاشیه آیین بازدید از نمایشگاه جهاد اقتصادی که در محل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برپا شده بود، گفت: فعالیت های بهینه سازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل، ساختمان و صنعت که در این شرکت به صورت پژوهشی، تحقیقاتی و حمایتی در دست اقدام است، به آیین نامه و دستور العمل نیاز دارد که باید در داخل این شرکت تهیه و مجوزهای لازم از ارگان های ذیربط اخذ و به صورت قانون لازم الاجرا به شهرداری ها، خودروسازان، صاحبان صنایع و دیگر دستگاه های ذیربط ابلاغ شود.

مهندس قاسمی ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت های پژوهشی در کشور یادآور شد: فعالیت های پژوهشی در همه بخش ها و به ویژه در حوزه مصرف انرژی باید از گزارش های هزینه ای به گزارش های عملکردی تبدیل شود.

وی با بیان این که در ایران به دلیل قیمت بسیار ارزان انرژی تاکنون کسی به دنبال بهینه سازی مصرف سوخت نبوده است، یادآور شد: قیمت ارزان سوخت سبب شده است همه تلاش ها بر تولید و استخراج بیشتر سوخت های فسیلی متمرکز شود و سالانه به موازات افزایش تولید گاز طبیعی، نفت، بنزین و دیگر سوخت ها مصرف انرژی هم افزایش پیدا کند.

مهندس قاسمی با تاکید بر مصرف روزانه 400 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در فصل زمستان در بخش خانگی و تجاری که معادل مصرف چند کشور است، افزود: علاوه بر فعالیت در حوزه های استخراج و تولید سوخت، لازم است بر برنامه ها و تدوین راهکارهای بهینه سازی مصرف سوخت متمرکز شویم تا افزایش تولید سالانه ای که از فازهای پارس جنوبی برداشت می کنیم، صرف صادرات و زیرساخت های کشور شود.

وزیر نفت ضمن تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه دولت و وزارت نفت از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهارکرد: در حالی که تمام شرکت های تابعه وزارت نفت، مشغول استخراج و تولید نفت و گاز هستند، لازم است شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان تنها شرکت فعال در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی، در تهیه دستورالعمل های اجرایی و تدوین الزامات قانونی فعالیت کند و چنانچه برای انجام این کار لزومی به تغییر در اساسنامه و ساختار این شرکت وجود داشته باشد، پیشنهادهای مربوط را که به طور حتم مورد حمایت وزارت نفت واقع خواهد شد، ارائه کند.

مهندس قاسمی اظهار کرد: وزارت نفت در زمینه حمایت از ورود بخش خصوصی برای اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی آمادگی دارد بازگشت سرمایه گذاری لازم را برای اجرای پروژه های مربوطه از محل صرفه جویی حاصل شده تضمین کند.

وی افزود: از آنجا که فعالیت های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت جنبه حاکمیتی دارد، این شرکت از فهرست واگذاری به بخش خصوصی خارج شده است.

وزیر نفت در پایان بر فعالیت های فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تاکید و اظهارکرد: لازم است فعالیت ها، پروژه ها و راهکارهایی که در همسویی با بهینه سازی مصرف انرژی از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تدوین شده است، از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه ها اطلاع رسانی شود تا مردم و مسئولان از این موارد آگاهی یابند.

مهندس حمدالله محمد نژاد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی و نظارت بر طرح‌ها و رئیس هیئت مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نیز در این نشست ضمن اشاره به تدوین استانداردهای بین المللی مصرف انرژی برای پالایشگاه‌های نفت و گاز کشور از سوی شرکت بهینه سازی اظهار کرد: در صورت اعمال این استانداردها سالانه بیش از 3.5 میلیارد متر مکعب گاز معادل یک سوم تولید سالانه یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی خواهد شد.

وی به فراهم شدن بستر لازم برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی پس از هدفمند شدن یارانه ها اشاره و اظهارکرد: شدت مصرف انرژی ما چهار برابر دنیاست که بر اساس سیاست های اصلاح الگوی مصرف ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، این میزان مصرف باید تا پایان برنامه به دو سوم و تا برنامه ششم توسعه به یک دوم کاهش یابد؛ این تکلیف حکومتی است که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت می تواند با حمایت همه جانبه از سوی دولت و وزارت نفت و دیگر ارگان ها انجام دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت یادآور شد: شرکت بهینه سازی به عنوان بازوی وزارت نفت و دولت در سال جهاد اقتصادی تلاش خواهد کرد به روند بی رویه  مصرف انرژی در کشور سمت و سویی منطقی بدهد.

مهندس محمد نژاد ضمن اشاره به فعالیت های شرکت بهینه سازی در خصوص استفاده از انرژی خورشید و تجهیز ساختمان های وزارت نفت با آبگرمکن های خورشیدی اظهار داشت: داشتن 300 روز خورشیدی در کنار زمینه های مناسبی که شرکت بهینه سازی با حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات آبگرمکن های خورشیدی در ایجاد زیر ساخت های لازم فراهم کرده است، می تواند یک انقلاب بزرگ در مصرف انرژی کشور ایجاد کند.

به گزارش شانا، مهندس عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوختف نیز در ابتدای مراسم به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت بهینه سازی پرداخت و اظهار داشت: با توجه به سیاست های اصلاح الگوی مصرف که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، وظیفه سنگینی به عهده شرکت بهینه سازی است.

وی به تدوین استانداردهای مصرف سوخت برای صنایع مختلف اشاره و اظهار کرد: صنایع تازه احداث بر اساس استانداردهای تدوین شده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از وزارتخانه های صنایع و بازرگانی مجوز می گیرند که پتانسیل صرفه جویی سالیانه سوخت با اعمال استانداردهای مصرف انرژی در17صنعت انرژی بر 1445 میلیون دلار برآورد شده است.

مهندس کاظمی اظهار کرد: پتانسیل صرفه جویی موجود در بخش صنعت، صنایع نفت، صنایع نیرو، بخش ساختمان و خودرو معادل ظرفیت پنج پالایشگاه 200 هزار بشکه ای در روز است.

وی افزود: عمده مصرف کننده انرژی، نیروگاه های وزارت نیرو با راندمان 33 درصد است که براساس برنامه پنج ساله با رسیدن راندمان به 45 درصد  16.3 میلیارد متر مکعب سالانه در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی خواهد شد.

کاظمی به فعالیت های شرکت بهینه سازی در بخش حمل و نقل اشاره و اظهارکرد: ارتقای فناوری خودروهای تولیدی کشور از دیدگاه مصرف سوخت و آلایندگی توسعه خودروهای سبک دیزل، هیبریدی و الکتریکی تدوین سبد سوخت بخش حمل و نقل کشور و اجرای آن، توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند درون و برون شهری، کاهش تقاضای سفر و ایجاد خدمات الکترونیکی ارزیابی مصرف سوخت خودروهای وارداتی به کشور، از جمله محورهای فعالیت بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به پیگیری اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان از سوی این شرکت در شهرداری ها اشاره و اظهار کرد: براساس محاسبات انجام شده با اجرای مبحث 19 مقررات ملی در ساختمان های موجود و در دست احداث، سالانه افزون بر 34.4 میلیارد معادل متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی می شود که این مقدار صرفه جویی معادل 50 درصد از کل مصرف انرژی در بخش ساختمان در سال 87 است.