پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


بیش از ۲ هزار خودروی سنگین تازه‎نفس، جایگزین کشنده‎های فرسوده شد
تاريخ خبر: يکشنبه، 25 شهريور 1397 ساعت: 13:43

به گزارش نفت دیلی، هزار و دویست‌وبیست‌و‌دومین خودروی سنگین شرکت ماموت که با حمایت شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و در مسیر اجرای طرح نوسازی کامیون‎ها و کشنده‎های فرسوده کشور تولید شده ‎است، تحویل شد و به ناوگان حمل‌ونقل سنگین کشور پیوست.

 

 خودروهای سنگین جدید  در آیینی که با حضور نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، مهرزاد فردوس، مدیرعامل شرکت ماموت، مسئولانی از وزارتخانه‎های نفت و صنعت، معدن و تجارت (صمت) و رؤسای کمیسیون‎های انرژی و صنعت مجلس شورای اسلامی در کارخانه ماموت برگزار شد، تحویل شدند.

بر اساس این گزارش، جایگزینی ۲ هزار و ۲۲۲ خودروی سنگین در مسیر تحقق طرح جایگزینی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ۱۰ تن با سن بالاتر از ۳۵ سال اجرایی شده است؛ طرحی که با هدف ارتقای کارایی و پیمایش کامیون‎های فرسوده گازوییلی، ارتقای حمل‌ونقل بار جاده‎ای و کاهش مصرف سوخت و آلودگی‎های محیطی متناظر در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت این طرح را دنبال می‎کند.

شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، جایگزینی ۵ هزار کامیون و کشنده فرسوده را در قرارداد با شرکت ماموت در دست اقدام دارد که پیش از این از محل این قرارداد، هزار و ۸۰۰ دستگاه کشنده نو جایگزین شده بود و با تحویل ۴۲۲ دستگاه دیگر، تعداد دستگاه‎های تحویل شده به ۲ هزار و ۲۲۲ کشنده افزایش یافته است.

گفتنی است بر اساس مصوبه‎ای که ۲۰ خرداد ماه امسال از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد، اجرای طرح جایگزینی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ۱۰ تن با سن بالاتر از ۳۵ سال که از سوی شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت دنبال می‎شود، به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است. اما بر اساس بند ۲۱ همین مصوبه، همه قراردادهای منعقد شده‌ از قبل به قوت خود باقی می‎ماند و از این رو، شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، برنامه جایگزینی ۸۲۴۰ کامیون و کشنده را که قراردادهای آن پیش از این منعقد شده است تا تحقق کامل دنبال می‎کند که کشنده‎های جدید ساخت ماموت نیز در همین مسیر عملیاتی شده است.

شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به‌منظور جایگزینی ۶۵ هزار کامیون و کشنده فرسوده، قراردادهایی با آریادیزل و سایپادیزل برای جایگزینی به ترتیب ۳۰۰ دستگاه و ۲۱۰۰ دستگاه نیز دارد که این قراردادها در مرحله ارائه ضمانتنامه پیش‎پرداخت هستند؛ سه قرارداد هم در مراحل نهایی ابلاغ است که حجم آن ۸۴۰ دستگاه است.