پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


هوای زابل ۷ برابر حد مجاز آلوده شد
تاريخ خبر: دوشنبه، 23 ارديبهشت 1398 ساعت: 14:09

 خبرگزاری ایرنا: مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید و گرد و خاک در زابل سبب شد تا غلظت ذرات معلق در هوای این شهر به ۹۹۲ میکروگرم بر مترمکعب معادل هفت برابر حد مجاز برسد.

محسن حیدری روز دوشنبه اظهار داشت: وزش باد که از دیروز در منطقه سیستان شروع شده است صبح امروز شدت گرفت و بیشینه سرعت آن در زابل به بیش از ۸۲ کیلومتر بر ساعت رسید.

هوای زابل ۷ برابر حد مجاز آلوده شد

وی با بیان اینکه الگوی باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان آغاز شده است، افزود: گرد و خاک ناشی از این باد شدید دید افقی در ایستگاه فرودگاهی زابل را به هزار و ۵۰۰ متر کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین بر اثر باد شدید و گرد و خاک دید افقی در زهک نیز به ۸۰۰ متر کاهش پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: براساس مدل‌های هواشناسی و نقش‌های پیش یابی وزش باد تا پنجشنبه در منطقه سیستان ادامه دارد و در برخی نقاط خیزش گرد و خاک و کاهش دید پیش بینی می‌شود.

ورش باد‌های ۱۲۰ روزه یکی از ویژگی‌های اقلیمی شمال سیستان و بلوچستان است که هر سال از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اواسط شهریور ماه ادامه می‌یابد، اما در چند سال اخیر بازه زمانی این باد‌ها افزایش یافته است به طوری که گاهی تا ۱۶۰ روز از سال را نیز در برمی گیرد.