پايگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و صنايع وابسته

[نسخه مخصوص چاپ ]

NAFTDAILY.COM


ابتلای ۱۵ میلیون ایرانی به فشار خون بالا
تاريخ خبر: سه شنبه، 24 ارديبهشت 1398 ساعت: 14:24

 خبرگزاری ایسنا: وزیر بهداشت با اعلام ابتلای حدود ۱۵ میلیون ایرانی به بیماری فشار خون بالا، گفت: حداقل ۴۰ درصد این افراد، از بیماری خود خبر ندارند و این موضوع بسیار خطرناک است.

دکتر سعید نمکی در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: ۲۹ سال پیش ایران به عنوان اولین کشور شرق مدیترانه توانست به دلیل دسترسی به شاخص‌های کاهش مرگ و میر اطفال و مادران باردار، مدال دریافت کند. در آن زمان توانستیم شش بیماری مسری و مهلک را با پنج دلار ریشه‌کن کنیم؛ ریشه کنی تمام این بیماری‌ها با انجام واکسیناسیون پنج دلاری انجام شد.

وی افزود: در آن دوران به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌دانستم تمام کشورهایی که مثل ما از سنگلاخ بیماری‌های واگیردار عبور کردند، ممکن است با موضوع بیماری‌های غیرواگیردار مواجه شوند. به همین دلیل ۲۹ سال قبل اداره کل مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در کشور ایجاد شد تا توجه مسئولین نظام سلامت به این سمت برود و از بیماری‌های غیرواگیر غافل نشوند و بار طاقت‌فرسای این بیماری‌ها به ما تحمیل نشود.

وزیر بهداشت ادامه داد: هرچند که بعدها این اداره تعطیل شد، اما در زمانیکه در سازمان برنامه و بودجه بودم، از همکاران خواستم که این حرکت را شکل دهند. بر این اساس همکاران ما از سه سال قبل این کار را آغاز کردند و به موضوع بیماری‌های غیرواگیر پرداختند. در سال‌های اخیر سهم شش درصدی GDP به بالای ۹ درصد رسید و نمی‌توانیم بیش از این را طلب کنیم. بنابراین باید به سراغ کیفی کردن خدمات و استفاده کیفی از منابع سلامت حرکت کنیم. در این راستا باید برنامه‌هایی را دنبال کنیم.

مرگ ۱۰میلیون نفر در دنیا به دلیل فشارخون در سال گذشته

وی افزود: در همین راستا اولین برنامه و اولویت ما اولویت دادن پیشگیری بر درمان است. در این حوزه باید به سراغ بیماری‌هایی برویم که بار بیشتری را به نظام سلامت تحمیل می‌کند که یکی از آنها فشار خون است. سال گذشته ۱۰ میلیون نفر در جهان به دلیل عوارض بیماری فشار خون، جان خود را از دست دادند.

ابتلای ۱۵ میلیون ایرانی به فشارخون

وی ادامه داد: برآورد ما این است که ۱۵ میلیون ایرانی، مبتلا به فشار خون هستند. حداقل ۴۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون از این بیماری خبر ندارند که این موضوع بسیار خطرناک است؛ این افراد زمانی از فشار خون‌شان مطلع می‌شوند که با سکته مغزی یا قلبی و یا با نارسایی کلیه و... به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

تذکر وزیر بهداشت به پزشکان درباره کنترل "فشارخون" بیماران

وزیر بهداشت افزود: فشار خون به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی نظام سلامت است که با توجه به آمارهای مرگ و میر ناشی از این بیماری می‌توانیم آن را قاتل خاموش بخوانیم. در این زمینه اولین گامی که باید برداریم این است که به مردم هشدار دهیم که فشار خون آنها مهم است. در عین حال متاسفانه برخی از پزشکان ما از دستگاه فشار خون در مطب‌های خود استفاده نمی‌کنند و باید به طبیبان هم اهمیت کنترل فشار خون را گوشزد کنیم.

وی ادامه داد: دومین موضوعی که مردم باید از آن اگاه باشند، این است که هر ایرانی در سن بالای ۳۰ سال که سن ورود به بیماری پرفشاری خون است، باید فشار خون‌شان را کنترل کنند. در کنار این آگاهی رسانی، مردم ما باید از روش‌های کنترل فشارخون مطلع باشند، اما باید تسهیلات و زیرساخت‌هایی را در این زمینه فراهم کنیم.

اولویت پیشگیری بر درمان

وزیر بهداشت با بیان اینکه بنابراین سیاست اول‌مان اولویت پیشگیری بر درمان است، گفت: اولویت و سیاست دوم‌مان توسعه درمان سرپایی نسبت به درمان بستری است که ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین آن مراجعه به سطح یک ارایه خدمات است. در عین حال مردم باید شیوه زندگی مناسبی را هم برای تداوم زندگی رعایت کنند که یکی از آن‌ها تغذیه است.

وی با اشاره به مصرف نمک در کشور گفت: یکی از علل فشار خون بالا مصرف نمک است و مردم ما مصرف نمک بالایی دارند، مصرف نمک بالا در کشورمان ریشه در فرهنگ و تاریخ مردم ما دارد. ایران سرزمینی پر آفتاب است. بنابراین گذشتگان ما که کار و کشاورزی می‌کردند، تعریق زیاد داشتند و سدیم از دست می‌دادند و به همین دلیل باید سدیم دریافت می‌کردند و نمک مصرف می‌کردند، حال امروز فرزندان در سایه‌نشین با همان الگوی تغذیه زندگی می‌کنند. بنابراین باید این الگوی تغذیه‌ای را تغییر دهیم.

لزوم کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک در ایرانیان

نمکی با بیان اینکه به صورت ناگهانی نمی‌توانیم الگوی تغذیه مردم را تغییر دهیم، گفت: باید با شیوه‌های پلکانی این کار را انجام دهیم و اگر بتوانیم ۳۰ درصد مصرف نمک در جامعه را کم کنیم، اقدام بزرگی انجام داده‌ایم. در این زمینه باید اول به سراغ رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها رفته و مهم‌تر از همه به سراغ خانم‌های خانه برویم. ما نمی‌خواهیم شعار دهیم که نمکدان باید از سفره حذف شود، اما اگر بتوانیم درصدی از مصرف نمک در جامعه را کم کنیم، بسیار خوب است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بتوانیم در این دوره فشار خون ۲۰ میلیون نفر را اندازه‌گیری کرده و ۲ میلیون مبتلا به فشار خون جدید را شناسایی کنیم، بسیار خوب است.

نمکی تاکید کرد: در این حوزه اصحاب رسانه می‌توانند به ما کمک کنند و نقش موثری را در آگاهی رسانی به مردم ایفا کنند.